Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Ett PS till inslaget i SVT Aktuellt

Publicerad 7 augusti 2013 | 7 kommentarer

Inslaget i SVTs Aktuellt 7 augusti blev nog bra.

Vad som inte hanns med var programledarens slutfråga: ”Slutligen, de som går till jobbet imorrn å möts av en ruta på skärmen där det står ERROR – vad göra?”

Det är en vettig fråga – men jag skulle i alla fall vilja vända på det.

Den som verkligen ska göra något direkt i morgon när hen kommer till jobbet är chefen, ledaren, som ska fråga sig:
Arbetar vi med digital arbetsmiljö så som lagen kräver?

Hen ska sedan skriva ett memo till sig själv och ledningsgruppen:
Investera omedelbart i användbarhet, ergonomi och design eftersom det skapar bättre lönsamhet, effektivitet och produktivitet – och nöjdare medarbetare.

Några länkar för dig som vill veta mer:

Om polisens Pust-system och hur man skapar bra system har Johan Berndtsson på inUse skrivit klokt.

När ett nytt it-system togs i bruk i Göteborgs socialtjänst i fjol våras uppmanade arbetsgivaren socialsekreterarna att komma in tidigt på morgonen eller sitta kvar på kvällen.

Fallet med läkaren som måste fotografera bildskärmen med sin egen smartphone redovisades i Läkartidningen i januari år.

Undersökningen om hur irriterade vi är på den digitala arbetsmiljön gjordes av Manpower förra året och hade drygt 3000 svarande.

Om vårdsystemens brist på användbarhet kan man läsa mer i den färska rapporten eHälsosystemens användbarhet publicerad i början av sommaren.

Kommentarer

7 kommentarer to “Ett PS till inslaget i SVT Aktuellt”

  1. John
    7 augusti 2013 @ 21:54

    Du glömde ”hen” i början av den första fetstilade meningen, och skrev ”den” istället. Vanans makt?

  2. Lars Oestreicher
    8 augusti 2013 @ 7:39

    Bra tillägg, Jonas!

    @John
    Att använda ”den” så som Jonas gör i den meningen är faktiskt helt korrekt, eftersom ”den” där utgör en del av en förkortad satsdel: ”den person/människa…”. I den meningen skulle ”Hen…” på den platsen så som meningen är skriven blir dålig svenska vilket du märker om du försöker placera ”hon” eller ”han” där istället och få till en bra mening.

  3. Jonas Söderström
    8 augusti 2013 @ 8:47

    Hehe. Glad åt ha triggat en grammatikdebatt här … ta det lugnt bara, grabbar.

  4. Jesper
    8 augusti 2013 @ 16:48

    Bakom varje dåligt system finns en riktigt dålig beställare…

  5. Heikki Rauhala
    8 augusti 2013 @ 22:02

    Jättebra bok. Mycket välkommen. Det nästan som om jag hade skrivit den själv.

    1978 klagade användare på att bilder från Philips dosplanering inte kunde användas vid dosplanering för strålbehandling (General Electric). 35 år senare har systemutvecklare fortfarande samma okunskap om arbetsflöden i sjukvården.

    En chef uttryckte för ca 30 år sedan.
    ”Sjukvårdens datorisering är som Illiaden och Odysséen – irrfärder utan mål” Är det bättre med sjukvårdens datorisering idag?

    SJ har beslutat att att det ska gå att boka biljetter till utlandet. Det finns ett beslut om att kunna göra detta, men när? Dessutom är det mycket billigare att köpa en resa T o R Göteborg- Hamburg från Deutsche Bahn än SJ, då tyska järnvägen erbjuder bättre rabattmöjligheter. Alltså inte bara att boka och betala via nätet, utan också mycket billigare. Deutsche Bahn erbjuder folk att åka tåg och IT-stöd för detta.

    Leverantörer skyller ofta på dåliga beställare, men en erfaren leverantör ska ha civilkurage att säga, att detta är bortkastade pengar till ingen nytta, utan vi erbjuder detta istället. 1975-1985 fick jag ibland frågan; ”Jag kan använda X kr för att köpa en dator. Vad tycker du att jag ska göra med den?” Det blev rena istiden när jag började prata om förändrade arbetsrutiner, program, etc. Vissa av förändringarna krävde inte ens en dator. De hade ju bara tänkt köpa en dator? Har vi hunnit längre idag?

  6. Rebecca
    19 augusti 2013 @ 16:30

    Klippet finns att titta på här:
    http://youtu.be/Z3vmuboqKGQ

  7. Jonas Söderström
    21 augusti 2013 @ 21:51

    Tack Rebecca, jag har lagt in YT-länken i inlägget nu! :)

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera