Användbarheten? ”Det liksom föll bort.”
Publicerad 17 september 2010 | Inga kommentarer ännu
Efter att GöteborgsPosten i filmen här ovan konstaterat att systemet för att hämta ut lånecyklar i Göteborg blivit för krångligt, har inUse-kollegan Jakob Hammarbäck försökt ta reda på varför.
Det visar sig att den första förstudien talade en del om ”användarvänlighet” – men sen försvann tankarna. På Göteborgs Trafikkontor förklarar man att ”när upphandlingsenheten tog över föll det liksom bort”.
Jakob ger också fyra tips på hur Göteborgs Trafikkontor kunnat arbeta föra att säkerställa användbarheten. Jag saxar tips nummer två:
2. Utse en representant för användarperspektivet. Tillsätt tidigt i projektet en person eller en referensgrupp som ansvarar för att tydliggöra användarnas behov och förutsättningar. Om ansvaret ligger på en annan roll (projektledaren, utföraren, informatören) så är risken att användarperspektivet prioriteras ned, eller faller bort helt och hållet.
Läs mer mer på inUseful: Göteborgs Trafikkontor- vad hände med ”användarvänligheten”? (14 sep 2010)
Kommentarer
Skriv en kommentar