Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Användbarheten? ”Det liksom föll bort.”

Publicerad 17 september 2010 | Inga kommentarer ännu

Efter att GöteborgsPosten i filmen här ovan konstaterat att systemet för att hämta ut lånecyklar i Göteborg blivit för krångligt, har inUse-kollegan Jakob Hammarbäck försökt ta reda på varför.

Det visar sig att den första förstudien talade en del om ”användarvänlighet” – men sen försvann tankarna. På Göteborgs Trafikkontor förklarar man att ”när upphandlingsenheten tog över föll det liksom bort”.

Jakob ger också fyra tips på hur Göteborgs Trafikkontor kunnat arbeta föra att säkerställa användbarheten. Jag saxar tips nummer två:

2. Utse en representant för användarperspektivet. Tillsätt tidigt i projektet en person eller en referensgrupp som ansvarar för att tydliggöra användarnas behov och förutsättningar. Om ansvaret ligger på en annan roll (projektledaren, utföraren, informatören) så är risken att användarperspektivet prioriteras ned, eller faller bort helt och hållet.

Läs mer mer på inUseful: Göteborgs Trafikkontor- vad hände med ”användarvänligheten”? (14 sep 2010)

Kommentarer

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera