Reklamfilmen som oavsiktligt visade sanningen
Publicerad 2 september 2010 | 1 kommentar
Den fårade mannen i jobbaroverall och skyddsglasögon fäster blicken på oss. Han måste halvt skrika för att överrösta dånet: ”Some people like to climb mountains. I like to build planes …” En molnsky drar förbi framför hans ansikte. Han tillägger: ”… in the air.”
Det borde varit en fantastisk reklamfilm. Snygga effekter, humor, pampig musik, en originell idé: ett halvfärdigt flygplan, som byggs klart efter att det startat, medan det svävar fram ovan molnen. ”In a way, this is what we do” förklarar konsultföretaget EDS i slutklämmen på reklamfilmen från 2004. För planet är en metafor för de datasystem EDS bygger åt kunderna. Mekanikerna som klänger på flygplanskroppen är egentligen utvecklare. ”We build your digital business, even when you’re up and running.”
Vi vet ju att det är omöjligt att bygga plan i luften, så vi borde förstå hur svårt jobbet är, och hur skickliga och hängivna företagets programmerare är. Och det finns en komisk överdrift i mekanikernas repliker (”We’re building a dream!”) som borde få oss att le.
Men något oväntat hände när filmen visades.
”I worked at EDS when this ad came out. It really backfired on them (us)” kommenterar ”dave4248” filmen, som förstås kan ses på YouTube.
25 sekunder in i filmen kommer nämligen några sekvenser, som reklambyrån måste ha tänkt på som comic relief. Nu får man se hur passagerarna har det. En stormvind far genom kabinen, hår och kläder flaxar, papper virvlar runt och förblindar folk. När flygvärdinnan serverar kaffe till en man, sprutar det heta kaffet rakt i ansiktet på honom.
Utan att inse det stoppade man in en beskrivning av exakt hur många anställda känner det, när de utsätts för ofärdiga datasystem körda i full fart – men inte har en chans att kliva av.
”Doesn’t the image of the ’clients’ barely hanging on, and enduring hardship and missing or nonfunctional airplane parts actually capture the true experience of deployment and integration of a huge and complex, and ridiculously expensive, and yet buggy and untested software system, though?”, kommenterar signaturen dwarftoad på YouTube.
”This is what software companies do all the time! They are always trying to hide it though. I can’t believe that these guys are trying to pass it off as a good thing!” skriver mackat4ck.
Det är precis det som är så intressant: ingen förstod att det här var precis vad folk kände. Ingen hade brytt sig om hur användarna hade det. Att mannen som får kaffe i ansiktet fortsätter att le glatt i filmen, gjorde folk bara mer upprörda.
Det äe en perfekt illustration till min tes: att digital arbetsmiljö inte har funnits i huvudet hos dem som jobbar med det.
Vad som också retar tittarna är slutscenen, där mekanikerna hoppar av i fallskärm, medan planet seglar vidare, synbarligen färdigbyggt (i alla fall på utsidan). Men eftersom ”bail out” betyder både ”hoppa fallskärm” och ”hoppa av, överge” på engelska, var inte heller den metaforen så lyckad.
”This is exactly what these idiots promise the customer. They promise the impossible, then all the project managers bail the fuck out when they realize that they can’t deliver. I am blown away by how accurate this depiction of this company is. Truth in advertising, baby!” säger sackman11.
”I used to work at a company that heavily used Arthur Anderson. … thought they knew everything. Take away the hype you have arrogant know-it-alls out of touch with the real world and who leave it all for the others to work out once they leave” säger jerryneyk.
(EDS gjorde också en annan metaforisk film, som är mycket roligare: Herding cats.)
Kommentarer
En kommentar to “Reklamfilmen som oavsiktligt visade sanningen”
Skriv en kommentar
4 mars 2011 @ 0:58
[…] utvecklades av EDS – kända från flygplansfilmen! – men förvaltas nu av HP, som köpte upp EDS för ett par år sedan. Användarna i marinen […]