”Minskad toppstyrning ger bättre datasystem”
Publicerad 14 oktober 2010 | 2 kommentarer
På sajten Jobbsafari.se kommer ännu en positiv recension – efter en första tvekan:
”Att inleda en boktitel med en svordom kan tyckas vara väl magstarkt, men är lätt att acceptera efter att ha läst boken. Med mängder av exempel på hur dåliga datasystem för offentliga förvaltningar och privata företag saboterar det dagliga arbetet och till och med har tvingat arbetsplatser att stänga …”
Jag är särskilt glad att recensenten Fayme Alm lyfter fram det praktiska perspektivet:
”I bokens appendix, ”Vad kan du göra nu?” finns förslag på hur en inventering av den digitala arbetsmiljön kan gå till – en förutsättning för att få en helhetsbild över nuläget. Där är också en checklista för vad man ska tänka på när nytt system ska utvecklas eller köpas in.
Att minst en person med användarkompetens ingår i hela utvecklings- och implementeringsperioden är en av de sex väl genomtänkta punkterna. Men det finns mer att hämta i boken för den som vill ha system som först och främst fungerar för användarna.”
Detta var recension nr 5. Läs alla recensioner här.
Kommentarer
2 kommentarer to “”Minskad toppstyrning ger bättre datasystem””
Skriv en kommentar
29 oktober 2010 @ 8:20
Notera att Alm skriver ”Att minst en person med ANVÄNDARkompetens ingår”. Inte användbarhetskompetens.
Det är i min mening viktigt att trycka på att lösningen INTE är att ha med en av användarna (eller ens bara någon som vet vad användarna gör) i hela processen. Då uppstår ju lätt gisslansituationen du skriver om. Jag tror tyvärr många projekt kommer fortsätta försöka använda detta som en quick-fix.
1 november 2010 @ 23:19
Du har en poäng. I sammanhang där vi ska vara exakta – som projektbeskrivningar eller beskrivningar av metoden – bör vi framhålla att det krävs ’användbarhetskompetens’. Det är också så det står i boken (s 177).