Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Det handlar inte om teknikpanik!

Publicerad 28 april 2011 | 8 kommentarer

Panic by LunaDiRimmel, Flickr, under a CC-license
Organisationen Prevent, som driver arbetsmiljöfrågor, har gjort en ganska rejäl satsning på frågor kring den digitala arbetsmiljön på en ny del av sin webbplats.

Där finns flera sidor med råd och en möjlighet att göra en enkät om hur man upplever IT-relaterade stress på arbetsplatsen.

Det är ambitiöst. Och en hel del klokt finns där.

Men. Kanske är jag petig nu, men jag tycker ändå att man har hamnat helt fel. Sajten heter Teknikpanik, med adressen www.prevent.se/teknikpanik/.

teknikpanik_logga

Jag antar att man ville vara lite rolig. Men både utgångspunkten och associationerna blir helt åt skogen.

Panik är en individuell åkomma, en sinnesstämning. Det är också ett ord för ett överdrivet, ologiskt beteende: ”besinningslös skräck” som ”medför impulsiva reaktioner” och ”orsakar förvirring”, ”förhindrar förnuft och logiskt tänkande”, definierar ordboken bland annat.

Det är alltså paniken som är problemet, utlöst av något som kanske inte egentligen är så farligt.

Skulle man kunna tänka sig att en material om hälsoriskerna med lösningsmedel döptes till ”Kemipanik”? Skulle en sajt om belastningsskador kunna heta ”Tungalyftpanik”?

Begreppet ”Teknikpanik” passar väl ihop med föreställningen att det är de anställdas karaktär, kunskaper och ”bristande datormognad” som är problemet. En mogen person drabbas inte av panik, eller hur?

Det är dessutom vanligt att just i samhällsdebatten använda sammansättningen ”[företeelse]+panik” i förlöjligande syfte om något man tycker är överdrivet.

Vi har ”moralpanik”, en nedsättande beteckning på överdrivna moraliserande och fördömande reaktioner på nya tekniker (video, dataspel med mera) och enligt Wikipedia ”besläktat med masshysteri”.

Det finns en hel del gott innehåll i Prevents sajt (likväl som en del som kan förbättras). Men det kan inte hjälpas.
Namnet drar ner en annars ambitiös satsning.

Det är så oerhört viktigt att vi flyttar fokus för frågan om teknikens inverkan på arbetslivet bort från den individuella arenan. Den felaktiga fokuseringen är en del av själva problemet. (Och det hjälper inte att det finns ett finstilt ”Konsten att undvika” ovanför ”TEKNIKPANIK” i loggan.)

Hallå Prevent! Häll ut, gör om!

Bild: Panic by LunaDiRimmel/Flickr, under a CC-license

Kommentarer

8 kommentarer to “Det handlar inte om teknikpanik!”

  1. Pär
    28 april 2011 @ 13:46

    Hej Jonas!
    Tack för ditt läsvärda inlägg.
    Vår tanke bakom användning av ordet teknikpanik var att försöka förmedla en igenkännande känsla hos användaren. Att det är något som de flesta av oss direkt kan relatera till.
    Vi på Prevent arbetar generellt för att lyfta arbetsmiljöfrågor från individnivån till att handla om att det är via organisatorisk samverkan mellan arbetsgivare och fack som arbetsmiljön bäst förbättras.
    Stora delar av innehållet i vår satsning på it-stress har fokus på att tala om, förebygga och hantera it-stress som just en organisatorisk fråga. Därför vore det extra olyckligt om det vi kommunicerar ger associationer som går i fel riktning.
    För att summera, du har relevanta kommentarer som vi måste ta ställning till och fundera kring om vi i någon mån ska ”hälla ut och göra om”.

    Bästa hälsningar
    Pär Pihlqvist, informatör Prevent

  2. Jonas Söderström
    29 april 2011 @ 9:06

    Hej Per!

    Tack för respons! Det känns ju lite gnälligt att klaga på en bra satsning – jag tvivlar inte på syftet. Det är t ex utmärkt att ni under varje råd i första hand pekar på vad man bör göra i organisationen (och inte bara fokuserar på person).

    Men jag kände att inramningen skämmer innehållet i det här fallet.

  3. Joakim E
    10 maj 2011 @ 15:43

    Hmmm… känns som en halvhjärtad artikel där du valt att inte lägga så mycket fokus på själva satsningen utan mest ältat namnet.

    Din bok heter ju f.ö. Jävla skitsystem. Är tekniska system att ses som skit och förknippas med nedsättande svordommar. Blir lite att kasta sten i glashus här när syftet är så tydligt – att folk ska höja ögonbrynen i bokaffären med ökad försäljning som förhoppning. Då blir det förmätet att klaga på andra.

    Dessutom tycker jag TeknikPanik är ett skönt ord som har en folklig klang och som en stressad kontorist kan relatera till. Att jämföra med kemipanik är ju inte ens relevant.

    Upplever snarare ditt inlägg som ett angrepp på konkurrensen i branschen mot ditt eget arbete.

    Tack för ordet
    Joakim

  4. Anders
    19 maj 2011 @ 9:10

    Hej Jonas!
    Din gamla vapendragare Anders T från Familjen här.

    Det var jag som föreslog namnet. Prevent har gjort många produktioner och verktyg, och de flesta används av en liten grupp experter ute på företagen. Med sajten om IT-stress ville de nå ut bredare, för att lyfta upp ämnet och göra många medvetna om det. Att göra ämnet pratbart.

    Det är av yttersta vikt att ha ett namn på sajten som sticker ut och som man minns. Att minnas och referera till ”Informationen om IT-stress från Prevent” är det nog ingen vanlig människa som gör. Men om man minns att man varit inne på en sajt som heter Teknikpanik, så blir det hela mycket enklare. Man kan enklare minnas och referera till det.

    Tycker du tar på dig en alldeles för stor hatt här, utan att ha koll på projektets underliggande strategier. Du var ju en av de som lärde mig kommunikativt strategiskt tänkande från början. Du verkar dock ha tappat det fullständigt.

    Tyvärr kommer Prevent nu ta åt sig av kritiken, döpa om sajten till typ ”Information om IT-stress” och sajten kommer att förpassas till webbens bakre utrymmen, och glömmas bort för alltid. Men det kanske är DIN strategi, för att undvika konkurrens?

    Med de argument du använder förstår jag inte heller hur du kan tycka att ”Jävla Skitsystem” är en så mycket bättre titel.

    Anders

  5. Anders
    19 maj 2011 @ 9:14

    Hej igen Jonas!

    Nu såg jag på bilden att du är en annan Jonas Söderström än den jag jobbat med. Då förstår jag varför du tänker kommunikativt strategiskt.

    Lycka till!
    Anders

  6. Jonas Söderström
    21 maj 2011 @ 0:19

    Hej Anders!

    Visst, du spände bågen duktigt. Men du vände den åt fel håll.

    Man får inte skjuta pilen på dem man ska hjälpa, se.

    Det är dålig ”strategi”.

  7. Marie
    26 maj 2011 @ 13:08

    Hej,
    Vad roligt att vår satsning på att hjälpa företag och organisationer att arbeta förebyggande med it-stressen skapar debatt och engagemang.

    Vi hoppas att många chefer och anställda som har bekymmer med dåliga it-stystem eller med annan it-relaterad stress kan hitta till vår information och vår enkät för att få stöd och hjälp.

    För att syftet och innehållet inte ska kunnas missförstås har vi valt att profilera om sidan något så att IT-stress i arbetslivet lyfts fram tydligare. Vi tror dock att många kan känna igen sig i att det ibland kan kännas som att man drabbas av lite teknikpanik och behåller därför Konsten att hanera teknikpanik som vår slogan.

    Det viktaste av allt är att frågan uppmärksammas och att de som är berörda ser att det är genom organisatorisk samverkan mellan arbetsgivare och fack som arbetsmiljön bäst förbättras.

    Vänliga hälsningar
    Marie Antman, informationschef Prevent

  8. Tim
    29 september 2011 @ 0:03

    Nej Jonas, du har fel.

    Bågen ska spännas och riktas mot något som målgruppen kan relatera till. En stress, panik kring teknik. Siten heter ju inte ”TeknikIdiot” – det hade varit att rikta bågen mot mottagaren. Nu riktas den mot den känsla man vill bli av med. Det känns befriande att någon namnger och identifierar känslan på ett så träffsäkert sätt. Precis den känsla man får kring jobbiga IT-system – och se där, det fanns en bra bok om det: ”Jävla skitsystem” namnger och identifierar den känslan. Lite självmål här va?

    Jonas – häll ut detta och gör om själv!

    /Tim

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera