Studera användarna, även när de snaskar på kola
Publicerad 29 december 2012 | Inga kommentarer ännu
Det finns flera skäl till att jag gillar Norge. Ett lite hemligt är chokladen längst till vänster i godishyllan på bilden här under. Troika – gelé, tryffel och marsipan i tre lager, mörk choklad runtom och ett citat av Oscar Wilde på förpackningen: Jag kan stå emot allting, utom frestelser.
Troika och flera andra godsaker tillverkas av det lilla nationella godisföretaget Nidar, som inte bara hållit stånd mot multinationella godisjättar, utan till och med ökat sina marknadsandelar i Norge. Men de konkurrerar inte med massproduktion och standardisering, utan genom att förstå konsumenterna bäst. Inte genom intervjuer eller enkäter, utan genom observation:
”- De säger att de inte äter särskilt mycket godis, när man frågar dem. Lite mörk choklad, av och till, säger de. Kvinnorna ljuger speciellt mycket.
– Men när man ser vad de egentligen köper är det något helt annat och i större mängder än vad de vill erkänna.Nidar har satt igång ett projekt där ett 50-tal anställda går ut i butikerna och studerar hur kunderna uppför sig. Vad var det som fick en kund att bestämma sig för just den sortens godis? De följer till och med kunderna in i hemmet och ser vad som läggs i godisskålen.”
Norsk gottegris håller jättarna stången, SvD 24 dec 2012
När får vi se ett femtiotal anställda på kommunen sitta hemma hos medborgarna och se hur de fyller i ansökan om gymnasieval? 50 försäkringskassehandläggare kolla hur pensionärerna försöker ansöka om bostadsbidrag?
(Bild: larskflem/flickr under cc-licens)
Kommentarer
Skriv en kommentar