”We should not forget that there’s a profit motive at work”
Publicerad 5 mars 2013 | Inga kommentarer ännu
Säkerhetsgurun Bruce Schneier skriver om hur nya säkerhets-teknologier sällan lever upp till vad leverantörerna utlovar. Byt ut ett och annat ord, och det mesta är tyvärr sant även för andra branscher – till exempel vården:
”A more pressing question is the effectiveness of technologies […] The truth is that many of these technologies are nowhere near as reliable as claimed. They end up costing us gazillions of dollars and open the door for significant abuse. Of course, the vendors hope that by the time we realize this, they’re too embedded in our security culture to be removed.”
Technologies of Surveillance. Schneier on Security, 5 mars 2013.
Marknadsföringen av dessa system sker ofta med enkla stories och analogier. Kanske till och med en subtil påverkan via underhållningsbranschen: På samma sätt som läkarna i t ex House aldrig har problem med sina it-system, visar polisserier och thrillers som regel perfekt fungerande teknik som kan hanteras med ett minimum av ansträngning:
”These are, after all, the products of for-profit companies, pushed by vendors looking to make sales. As such, they’re marketed no less aggressively than soda pop and deodorant. […]
These companies deliberately craft stories of their effectiveness, both through advertising and placement on television and movies, where police are often showed using high-powered tools to catch high-value targets with minimum complication.” […]
”Given the right inputs, we naturally construct these stories in our heads. The technology seems like a good idea, we conclude. The reality is that we reach these conclusions much in the same way we decide that, say, drinking Mountain Dew makes you look cool.”
Schneier skrev i en fortfarande läsvärd essä redan 2005 om begränsningarna med data mining: Why Data Mining Won’t Stop Terror. Då ska man veta att hälsa är nästa bransch på tur för försöken att sälja in prediktions-system, som redan misslyckats inom handel och terroristbekämpning.
Jag skrev för några år sedan på inuseful om hur den enkla storyn om motorcyklisten användes för att sälja teknologi i vårdsektorn.
(Tipstack till @peterdalle)
Kommentarer
Skriv en kommentar