Arbetsbyte lönar sig snabbt!
Publicerad 23 februari 2011 | Inga kommentarer ännu
”I går var det min tur att vara prao i vår helpdesk.
Första morgontimmen gav mig en snabbkurs i systemet, köhanteringen och våra metoder att följa upp ärenden. Efter en halvtimme hade jag anteckningsblocket fullt av krav att ställa på nästa version av systemet. Begränsningarna är inga showstoppers var för sig, men sammantaget är de skillnaden mellan ett dagligt hinder eller ett stöd i tillväxten.” (min fetstil)
Det är Jonas Hansson, IT-chef på företaget Axis som berättar i en krönika i ComputerSweden om En dag som prao i helpdesken (22 feb 2011)
Svårare än så behöver det inte vara att ta reda på vad som behöver förbättras för att ge både en bättre arbetsmiljö, och en bättre effekt för företaget.
Mötet med verkligheten gav liv åt det abstrakta: ”Det som är en spännande tillväxtgraf i en årsredovisning blir en väldigt konkret utmaning för en helpdesk.”
”Det här ska jag göra till en vana”, lovar Jonas Hansson och tackar Tele2s förre vd Lars Johan Jarnheimer för inspirationen att jobba på golvet. Men idén är förstås äldre än så: Läs om arbetsmiljöklassikern Arbetsbyte här på bloggen.
Och dagen slutar med en insikt:
”När dagen var slut gick jag hem, trött, upprymd och med ett dåligt samvete. Trött av en lång dag med helt nya arbetsuppgifter, upprymd av att allt funkat så bra och med ett samvete som värkte av att det som kunde förbättras faktiskt börjar och slutar med min egen insats.”
Jag skriver om vikten av att praktisera i verkligheten bland annat i slutet av boken, i avsnittet Allt högre tekniktempo? Kräv tid för omställning!
Mer här på bloggen: Arbetsbyte på 2010-talet, Undercover boss, och SAP
Kommentarer
Skriv en kommentar