När XYZ tränger ut ABC: Byråkratins väsen i skolan
Publicerad 4 januari 2022 | 1 kommentar
I början av 2020 lovade dåvarande utbildningsministern Anna Ekström att göra ”allt hon kan för att ta bort all onödig dokumentation”, sedan över 30.000 lärare skrivit på uppropet ”Stoppa Dokumentationsmonstret” (Läraren, 5 feb 2020). Men det har inte blivit så mycket av det löftet:
Trots att Ekström lovat att göra allt för att minska bördan, fortsätter dokumentationsmonstret att växa, konstaterar Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand(Läraren, 9 dec 2021).
Anna Ekström är lite klädsamt ödmjuk och självkritisk: det är ”inte helt lätt att göra sig av med pappersarbete”, noterar hon.
– Varje gång man gör något för att minska administrationen så förlorar man ett annat värde. Det finns alltid en god anledning till att olika arbetsuppgifter har införts i skolan, säger hon.
Det är sant; och där träffar hon kärnan i byråkratins väsen. Få saker införs eller skapas av rent sadistiska skäl – för att skada eller sabotera verksamheten. Det finns alltid en ”god” motivering till varför åtgärderna X, Y, X, P och Q bör göras.
Men poängen är att alla X, Y och Z till slut omöjliggör att lära barnen det vanliga ABC. Man måste se till helheten och de övergripande målen – inte till detaljerna.
Annorlunda uttryckt: Den digitalt drivna byråkratin är inte en bugg – den är en feature. Men en usel sådan.
Se också: Skolan: Ingen hejd på ökad dokumentation och strulande teknik (2 jan 2022).
Kommentarer
En kommentar to “När XYZ tränger ut ABC: Byråkratins väsen i skolan”
Skriv en kommentar
8 januari 2022 @ 15:35
Jag är alldeles övertygad om att om lärarna vägrar dokumentera, organiserat, så kommer ministern sättande som en raket för att ta bort dokumentationskrav.
Men ingen politiker har någonsin gått i spetsen för en utveckling. Vilket jag tycker är bra. De är vi medborgare som måste gå i spetsen – på gammalt gott folkrörelsevis!