Liten ux-insats sparade elva årsarbetstider
Publicerad 31 augusti 2024 | Inga kommentarer ännu
Inläggen här handlar ju tyvärr ofta om eländiga misslyckanden. Som motvikt då – här är ett exempel på hur en mycket begränsad insats gav stora vinster.
Min senaste krönika i Dagens Samhälle berättar jag om hur Försäkringskassan hade ett problem. Folk fyllde i fel datum när de ansökte om sjukpenning via webben. Det var nämligen lätt att missuppfatta vad man skulle ange.
Men för myndigheten betydde det att ansökan inte kunde behandlas automatiskt. En handläggare måste ta sig an ärendet, ringa upp den den sjuke, kontrollera, rätta datumet – ett enormt merarbete. Och den sjuke fick i sin tur vänta längre på ersättning.
Men genom att tillsammans med användare testa nya formuleringar för instruktionerna till detta enda fält kunde Försäkringskassan spara motsvarande elva årsarbetstider – tid som kan läggas på svårare ärenden.
Varför har man inte hört talas om det här? Tja, ett skäl är att det inte inbegrep någon AI eller annan ”shiny new thing” från tech-industrin. En annan att budskapet fanns dolt en dryg timme in en heldag om att ”vässa arbetet med jämlikhet och delaktighet”. Ni vet, sådana där saker om it-ansvariga och chefer nog tror främst kostar pengar – inte genererar direkt värde.
Du kan läsa lite mer i min senaste krönika i Dagens Samhälle: Hur en liten ändring sparade elva årsarbetstider (27 aug 2024). Gratis att läsa men kräver registrering.
Eller se presentationen av ux-skribenten Ida Tapper och tillgänglighetsstrategen Åsa Holmberg från Delaktighetdagen. Hoppa 25 minuter in på block 2: Fyra arbetssätt för att nå i mål. Bilden överst är från deras presentation.
Taggar: dagens samhälle > Försäkringskassan > ux-copy > ux-writing
Kommentarer
Skriv en kommentar