Vad jag skulle vilja få sagt i TV-soffan idag
Publicerad 16 november 2010 | 1 kommentar
Är det datorsystemen som är så dåliga … eller är det vi som inte kan hantera dem?
– Det är ”ditt fel”, eller ”vårt fel”, lika lite som det är undersköterskans fel att hon får ont i ryggen eller gruvarbetarens att han får förstörda lungor.
– It-system är en arbetsmiljöfråga. Det är inte ett individuellt problem. Den digitala arbetsmiljön kan vara lika krävande som den fysiska.
-Är datasystemen dåliga skapar de stress och frustration. Är de riktigt dåliga kan de skapa fysisk och psykisk ohälsa.
Vad stör eller irriterar mest …?
– Det beror på. I boken tar jag upp åtta olika sätt som dåliga it-system stressar oss.
– Många stör sig säkert på teknikstrul, när systemen krånglar.
– Men många system skapar stress även när de rullar – därför att de är dåligt designade. Om det till exempel krävs 25 knapptryckningar bara för att ta betalt för en enkel vaccination. Om man måste memorera obegripliga koder för att programmera hänvisnings-systemet till telefonen. Om det kommer en ny systemversion där dom plötsligt har ändrat alla snabbkommandon.
– Väldigt vanligt – men märkligt – är också att användarna inte får någon utbildning när nya system introduceras.
– Systemen är ofta dåligt anpassade till det jobb man verkligen gör – de stjäl tid från det man vill göra. Läkare får allt mindre tid
för sina patienter, och allt mer komplicerad dator-administration i sina händer.
– Systemen ska hjälpa oss genom att effektivisera någon arbetsuppgift. Men å andra sidan kräver systemen nya insatser för sitt eget underhåll – systemuppdateringar, inloggningar och virusskydd, till exempel – som äter upp den tid som skulle sparas in.
– Med boken vill jag hjälpa människor att se de här problemen i sin egen arbetsmiljö. Den är inte skriven för nördar, och inte för
tekniker, utan för ”vanliga” människor.
– Vad ska man göra åt detta?
– Vi behöver få in it i arbetsmiljö-området. In i utbildningen av arbetsmiljöombud, t ex. Vi måste också ändra sättet som man utvecklar it-system på. Jag beskriver det i boken.
– Men framför allt måste vi nå projektledarna, IT-cheferna, inköparna, beslutsfattarna; de som styr utvecklingsprojekten, de
som köper in system.
– De ser oftast till SINA vinster med systemen – men de har ingen aning om att det krävs ”blod, svett och tårar” av vanliga användare för att sköta dem.
Men de som sitter framför teven och lyssnar nu … och VET att risken är stor att man igen kommer att få ett utbrott under arbetsdagen på denna förb dator … vad göra???
– Man ska börja med att prata med sina arbetskamrater: tycker du också att det här är jobbigt? Sedan kan man tillsammans försöka
kartlägga hur den digitala arbetsmiljön är, hur ofta problemen dyker upp och stressen slår till. Ta med arbetsmiljökompetens. Till sist bör man ta upp det med chefen eller ledningen. Men då bör man vara förberedd.
Ser du förändring – BLIR systemen enklare, mer begripliga att hantera …?
– Inget sådant som händer av sig självt!
– Man har vetat i 20 år hur man ska göra användbara it-system. Ändå struntar man i det, när det gäller arbetslivets system, så ofta. Därför att man kommer undan med det.
– Så om saker ska förändras måste vi som användare ställa mycket tuffare krav. Jag har lite skämtsamt sagt att vi måste starta ett
användaruppror. Man måste kunna säga ”Jävla skitsystem!” högt och ofta – om det behövs.
Kommentarer
En kommentar to “Vad jag skulle vilja få sagt i TV-soffan idag”
Skriv en kommentar
16 november 2010 @ 10:36
[…] Läs fler svar i Jävla skitsystem!-bloggen. […]