Verktyg
Checklista i utbildning
Användare kan vittna om att utbildningen i nya system ofta är svag, ibland helt obefintlig. (Och konsulter eller leverantörer kan ofta vittna om att utbildning är det första som skärs bort när det till exempel börjar bli ont om tid i projektet.)
Och om blir konflikt runt ett dåligt system, kan man ofta höra användarna ilsket säga: Vi har inte fått någon utbildning i det där systemet! Inte sällan kan då arbetsgivaren replikera, att ”Det har ni visst det!!”
Uppenbarligen har man helt olika bilder av vad utbildning borde vara, och vad den borde innehålla.
För att hjälpa till att förebygga sådana problem, har jag tagit fram ett förslag till en checklista för utbildning i nya system. Du kan ladda ner den och använda den fritt här: Checklista för planering av utbildning vid nya system (version PA04) (pdf, 4 sidor).
Checklistan är tänkt användas för att representanter för slutanvändarna (t ex arbetsmiljöombud) och representanter för projekt- eller verksamhetsledning i förväg ska komma överens om
- vilken utbildning och stöd som behövs – till exempel introduktioner, grundutbildning, införandestöd och repetionsutbildningar
- vilka mål och krav som ska ställas,
- vad utbildningen ska innehålla, och
- hur den ska genomföras.
Tanken är att den ska fungera som ett avtal, som inte ska förändras utan att man diskuterar frågan på nytt. Har man kommit överens, ska inte utbildningen kunna skäras bort i slutskedet.
Dokumentet innehåller också en del förslag på saker att tänka på, när man planerar.
Betrakta checklistan som en betaversion. Skicka gärna synpunkter och förbättringsförslag till jonas.soderstrom@inuse.se.
Checklistan ligger under en CC-licens. Den kan användas och kopieras fritt, men får inte användas kommersiellt. Du får t ex inte sälja den eller lägga in den i en annan produkt och ta betalt för den.