Teknikstrul är en sak – dålig användbarhet en annan
Publicerad 21 oktober 2010 | Inga kommentarer ännu
Många som reagerar på boken kan berätta om problem med skrivare som krånglar, datorer som kraschar eller nätverk som ligger nere.
Sånt krångel är definitivt en del av den digitala arbetsmiljön – och nog så jobbigt. Men det är inte något jag skriver om i boken.
Varför? Därför att alla förstår att teknikstrul är något dåligt, och att man bör försöka göra något åt det. (På många ställen tycker användarna i och för sig att sådana problem inte tas på tillräckligt allvar.)
Men vad boken handlar om är en annan sorts problem: som när det krävs mer än tjugofem klick med musen för att ta betalt för en enkel vaccination. Som när det krävs obegripliga koder för att styra systemet. Som när symbolen för att ”skapa ny fil” är ett stort rött kryss.
Det handlar alltså om problem som drabbar oss när systemet faktiskt fungerar – inte när det är trasigt, kraschat eller nere. Många beställare eller utvecklare är okunniga om vad dålig användbarhet är och hur det drabbar. Och det är många användare också. Det är alla dem jag velat göra medvetna med boken.
Kommentarer
Skriv en kommentar