Aftonbladet: ”Det är inte dig det är fel på”
Publicerad 25 december 2010 | Inga kommentarer ännu
Aftonbladet.se har artikeln om ”Jävla skitsystem!” på förstasidan idag (23-24 december). Det är artikeln Det är inte dig det är fel på, det är jobbets it-system från e24.se som ju också visas hos Aftonbladet.
För ögonblicket har artikeln strax över 50 kommentarer. Jag läser dem, och fast jag ju själv sett väldigt mycket blir jag ganska bestört. Så här illa är det alltså. Nästan alla verka känna igen sig:
”Tyvärr stämmer allt”, skriver signaturen IT-konsult. ”Finns så många exempel på detta. Min moster är t.ex. tandläkare och enligt utsago är deras journalsystem hemskt. Kan ta tio sekunder att lägga in en ny detalj p.g.a. långsamma system. När datorerna någon gång var trasiga hade alla jublat över det och blivit förvånade över hur fort det gick att fylla i pappersjournaler.”
”Lantmäteriet i ett nötskal” kommenterar signaturen lantmätaren. Det är intressant – för jag har aldrig varit i kontakt med Lantmäteriet. ”Där sitter man hela dagarna och stirrar på timglaset”, skriver lantmätaren. ”När det försvinner kan man ge nästa kommando och sedan fortsätta stirra på timglaset. Fanns ett riktigt användargränssnitt förut, men någon har fått webbgränssnitt på hjärnan.”
Signaturen Gillar datorer har också upplevt en försämring de senaste tio åren: ”För 20 år sedan felanmälde vi fastigheten (typ det är fel på ventilationen, man behövde kanske felanmäla en gång i kvartalet) genom att man sa till intendenten. Funkade. För 10 år sedan mailade vi. Funkade också. Nu ska vi logga in från vårt vanliga nät till fastighetsnätet, vidare tre inloggningar till programmet, därefter felanmäla, skicka, kvittera kopian i annat program… Funkar? Inte. Göra om … Effektivt? Nope!”
”Cheferna har inte tid med sina anställda, för de använder sin mesta tid till att uppdatera olika administrativa system. Administratörerna är avskaffade, eller ersatta med chefer,” konstaterar signaturen AB.
”Och när man väl lärt sig hantera ett system hjälpligt så bytar man ut detta (såklart) till något mer komplicerat, skickar en på 4 timmars kurs och förväntar sig att det ska flyta, och visst det hade det kanske gjort om jag sluppit det som EGENTLIGEN är mina arbetsuppgifter ute i verkligheten,” konstaterar hantverkaren Hopeless.
”På mitt företag ska vi byta system för tredje gången på kort tid och jag skulle lära nya systemet på en timme, vilket är omöjligt efter som de är så annorlunda, det är otroligt att företagen kan göra så och jag tycker att facket måste göra något åt detta”, skriver Johann.
En annan Johan konstaterar ”Jag jobbar med att supportera tiotals olika stora system … Det är tragiskt att gratisprogram för hemanvändare fungerar bättre än pro-lösningar.”
Leo skriver: ”Jobbar inom IT och personligen så tycker jag att utvecklingen går åt helt motsatt håll – överadministrationen och komplexiteten ökar hela tiden i takt med att nya rutiner och system införs.
Jag kan än idag inte förstå hur vissa av våra användare som är i 60-årsåldern klarar med allt nytt och ärligt talat överflödigt som kommer hela tiden.”
”Ett reportage om journalsystemet Cosmic skulle få läsarna att häpna”, skriver marpe. ”I mitt hushåll har vi erfarenheter av systemet från både ur läkarperspektiv och dataperspektiv. Det är klantigt byggt och oanvändbart. Den bortspillda tiden hos landstingspersonalen kostar stora summor.”
”Försvarsmakten har infört SAP som ett ’frälsande’ IT-system”, skriver snart civil: ”… vilket resulterat i att den enskilde ej får sina lönetillägg, ska skicka in kvitton i stort sett innan de uppstått för att få ersättningar för utlägg, ekonomisk uppföljning av användning av miljarder kronor i verksamheten har försvårats m m… Det systemet måste vara det mest oanpassade, opedagogiska, mest användarfientliga och ologiska system som någonsin siktats – med detta system behövs ingen ’lede fi’…”
Mr T har en lösning: ”Problemet är att man utvecklar inte system för slutanvändaren utan för ngn projektledning som säger att så här ska det fungera. Om slutanvändarna hade fått bestämma mer så hade vi haft vansinnigt mycket mer användbarhet.
Mao man testar produkterna för sent och för dåligt. Låt användarna vara med så tidigt som det bara är möjligt.”
Kommentarer
Skriv en kommentar