Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Dagens system: ”nej, det syns ingen betalning här”

Publicerad 21 februari 2011 | 2 kommentarer

Hos optikern:

– Goddag, jag behöver ett par nya glasögon. De där bågarna blir bra. Och reflexbehandlat glas, tack.
– Javisst. Då blir de klara om en dryg vecka. Vill du lägga en delbetalning nu eller betala allt när du hämtar dem?

En dryg vecka senare.
– Goddag, jag skulle hämta mina nya glasögon.
– Varsågod, det blir tre och ett halvt tusen.
– Oj. Men … jag har precis för mig att jag betalade 1000 kronor i förskott med kortet när jag var här och beställde dem?
Expediten synar sin dataskärm.
– Nej, det syns ingenting här om det.
– Nähä? Det var konstigt … jag hade precis för mig …men det är klart, man hanterar ju kortet vid så många tillfällen. Jag kanske minns fel.
– Ja, det syns inte här i alla fall. Då drar jag tre och ett halvt.
– Ja, jaha, visst.

Hemma går jag igenom högen av sparade kvitton. Mycket riktigt, där finns ett kvitto på 1000 kronor från optikern. Jag går tillbaka.

– Goddag, det var jag som hade betalat 1000 kronor i förskott. Här är kvittot.
– Jaha, det var konstigt, här syns ingenting i systemet.

En viss förvirring följer, ytterligare en expedit tillkallas. Man diskuterar hur man ska göra nu. Konstaterar igen att det inte syns. Tar kopior på den gamla kvittona. Jag får skriva på ett handskrivet kvitto där det står ”Förskottsbetalning ej registrerad i NBS”.
– Går det bra om vi sätter in pengarna på ditt kort? frågar en av damerna.
Visst, svarar jag, men frågar sen:
– Men är det inte lite konstigt att förskottsbetalningen inte syns i ditt system?
– Joo, säger hon. Men jag ska kolla, jag är nämligen lite deckare i de här systemen. Det står ju inte här (viftar med handen framför skärmen), men det finns ett ställe till där det kan stå, som vi inte tittat på … nu är jag nyfiken, så jag ska kolla …
Hon granskar åter kvittona och knappar och knappar och knappar. Jag väntar. Till slut skakar hon på huvudet. – Nej, kan inte se det här heller.

* * *

Jag vet inte om det som hände mig idag berodde på ett felaktigt system eller ett felaktigt handhavande.

Men det intressanta för mig var bemötandet. Visst, alla var vänliga och jag fick tillbaka mina pengar – men inte mer. Ingen rejäl ursäkt, ”förlåt så mycket att vi höll på att sno dig på tusen kronor”. Inget ”ursäkta, vi bjuder på ett par påhängs-solglas”.

Alla var bara lite generat förbryllade; systemet hade gjort fel. Så konstigt det kan bli?

I boken har jag skrivit om hur människor i serviceyrken blir stressade av att klämmas mellan ett dåligt fungerande system och en allt mer frustrerad kund.

Men den senaste tiden har jag flera gånger mötts av expediter som mest bara rycker på axlarna och med lätt höjda ögonbryn eller ett småleende konstaterar att ”nä, systemet kan visst inte hitta din beställning … och där gick det ner, ja då får jag starta om det då.”

Som om de helt enkelt vant sig – och gett upp. Som om vi kunder vant oss.

Ur ett hälsoperspektiv är det kanske bra – att inte bli stressad. Men är det så, att vi vant oss vid att IT strular hela tiden, och att vi inte orkar bry oss längre?

Eller var jag bara för snäll och förstående som kund?

Kommentarer

2 kommentarer to “Dagens system: ”nej, det syns ingen betalning här””

  1. Maria Kareliusson
    21 februari 2011 @ 17:14

    Känner igen det där, det påminner mig om denna sketch: http://www.youtube.com/watch?v=Ly3Ew3wQ4PA
    ”Computer says no…”

  2. Anders
    11 april 2011 @ 10:30

    Lite konstigt det där att sunt förnuft slutar existera så fort man har datorer. Uppenbarligen har du ju en kopia på en transaktion som dom borde kunna se gjorts vid deras terminal. Istället för att försöka få systemet att tillämpa sunt förnuft kanske det hade varit bättre att koppla på hjärnan och helt enkelt inte be dig som kund om förståelse för att dom har ett skitsystem. Har själv jobbat i butik i många år, bland annat hos Telia av alla ställen och ibland får man helt enkelt resonera så att kunden skiter i vilka system man har och problemen för man lösa när kunden INTE är i butiken..

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera