Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

En dag av kraschade system

Publicerad 27 september 2011 | Inga kommentarer ännu

Tågkrasch
Blev intervjuad av Finska Notisbyrån idag. I Finland är krånglet med järnvägens (VR:s) nya biljettsystem ett hett ämne. Varken biljettautomater eller webbtjänst fungerar som de ska sedan de togs i bruk för två veckor sedan. Dessutom har man problem med ett e-recept system som gett medicin till fel patienter.

I Sverige har idag ett utslaget it-system i Stockholm skapat trafikkaos: systemet sköter ventilation i genomfartstunneln Södra länken, som fick stängas. Och backupsystemet som skulle ta över … fungerade inte.

Och 3:s mobilnät har kraschat.

I mångt och mycket sägs samma sak om alla dessa krascher: man vet inte vad som gått fel, inte varför, inte hur länge det kan ta innan det är lagat, man har åtgärdat något man tror var felet men det funkar ändå inte, man vet inte hur många som drabbats … och så vidare. Och man jobbar frenetiskt med att hitta felen och sedan hitta lösningen.

Mitt fokus är egentligen inte krånglande teknik, i sig – utan arbetmiljön. Men arbetsmiljön för alla som är beroende av systemen blir naturligtvis belastad av att systemen är otillförlitliga och okontrollerbara. Det finns järnvägsanställda i Finland och anställda på kundtjänsten på 3 som nu blir klämda från två håll: dels försöker de bemästra ett system de inte kan styra eller kontrollera. Dels pressas de av uppretade kunder som blivit av med sina biljetter, eller inte kan ringa sina viktiga samtal. Det är nog en tung stressfaktor.

Men man kan ju inte låta bli att fundera över totaleffekterna på samhällets sårbarhet.

Intervjun från Finska notisbyrån kan tänkas dyka upp i svenskspråkiga tidningar i Finland de närmaste dagarna.

Kommentarer

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera