Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Steve Jobs förändrade mobilvärlden, för alltid

Publicerad 6 oktober 2011 | 1 kommentar

Min kollega Josefin Granding Larsson påminner om hur det var till helt nyligen:

”2003 släppte vi en Java-app. (…) Appar då och nu har inte mycket gemensamt. Då blev man tvungen att ladda ned appen igen efter 30 dagar, då appen slutade gälla efter en månad. Hade man kombinationen Telenor + Sony Ericsson blev man tvungen att först ladda ned en ”wap-profil” för att kunna ladda ned appen, sedan radera profilen och ladda ned en annan profil för att kunna använda appen. Att upprepa var 30:e dag.

Steve Jobs förändrade mobilvärlden, för alltid, konstaterar hon:

”Idag känns det extra viktigt att folk förstår vad Steve Jobs faktiskt har betytt. Många är ledsna, och många tycker att de som är ledsna är fjantiga. Det handlar inte om att sörja en person, en ”cool snubbe” man aldrig träffat, för att man gillar ett varumärke. Det handlar om att en person som gjort så mycket mer.”

Kommentarer

En kommentar to “Steve Jobs förändrade mobilvärlden, för alltid”

  1. Peppe Bergqvist
    10 oktober 2011 @ 7:14

    Ska väl tilläggas att allt var inte skräp runt 2003, t ex så funkade Opera Mobile alldeles prima och krävde då aldrig för mig någon ominstallation vad 30:e dag. Så detta måste ha varit något operatörsspecifikt, och DÄR har Apple knappast gjort något för att påverka det hela i rätt riktning (om vi nu räknar USA där de faktiskt kan påverka detta).

    Bara för att någon förändrat världen så betyder inte det att världen hade blivit oförändrad om den personen inte hade funnits. Något att komma ihåg.

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera