IT-driven administration tynger lärarnas arbetsmiljö
Publicerad 29 februari 2012 | 1 kommentar
Flera artiklar den senaste tiden visar hur en IT-driven – och överdriven – administration, med ofta undermåliga verktyg, tynger lärarnas arbetsmiljö.
Hård press ger lärare sömnproblem skriver SvD (12 feb 2012):
– Jag drömmer att jag sitter och skriver omdömen och vaknar många gånger under natten, säger hon.
I arbetet med att begära ett ingripande från Arbetsmiljöverket har Elisabeth Ericson noterat alla uppgifter hon har utöver lektionerna. Hon pekar på sin datorskärm: mentorskap, elevdokumentation, mejlkommunikation, institutionsansvar, ämnesansvar, rastvakthållning, konferenser.
En rad lärare instämmer:
”Nu ska allt dokumenteras och bedömas. Så var det inte när jag började jobba 1995. Vi har ett datasystem för alla Stockholmsskolor som är otroligt tidskrävande.”
”Det krävs ohyggligt mycket mer pappersexercis på alla nivåer.”
”All den dokumentation som har lagts på oss tar mycket mer tid än vad man någonsin har. Man kan jobba dygnet runt om man vill, det skapar en enorm stress.”
I Helsingborg har Helsingborgs Dagblad granskat ett av de system kommunen lanserat i skolan i en öppen blogg. Det är skakande läsning. Mer om det i nästa inlägg: Massivt missnöje med skolsystem
Kommentarer
En kommentar to “IT-driven administration tynger lärarnas arbetsmiljö”
Skriv en kommentar
29 februari 2012 @ 17:02
Fantastiskt citat i artikeln du länkar till:
”Uppmaningen hon fått från skolan är att använda lektionstiden till att exempelvis skriva omdömen”
Dokumentationen har blivit viktigare än undervisningen.