Dagens system: Nej, du har inte betalt för bagaget
Publicerad 11 december 2012 | Inga kommentarer ännu
– Och så måste du betala för bagaget, säger damen vid incheckning/baggage drop.
– Nej, jag betalade för ett bagage på biljetten.
– Nej, det är inte betalt.
– Jo …
– Nej, du kan titta själv här. Hon vrider sin skärm mot mig för att visa.
Jag bläddrar bland mina utskrifter av alla de mejl och webbsidor som ingår i att beställa en ”elektronisk” biljett: bokningsbekräftelse (”OBS – ej biljett”), kvitto (”OBS – ej biljett”), intinerary (”OBS – ej biljett”), biljett (!), boardingcard … Längst ner på tredje sidan av en skärmdump av webbsidan för bokningsbekräftelse hittar jag det, med små tunna bokstäver, ”ONE BAGGAGE CHECKED”.
Jag kastar fram detta halmstrå till damen. Hon kollar och suckar:
– Jaha, då har de glömt att lägga in det i systemet, muttrar hon surt, vrider tillbaka skärmen och börjar sammanbitet knappa på tangentbordet.
Och på återresan, en annan flygplats – samma sak igen. Den här damen ringer ett samtal och läser upp mitt biljettnummer, får en bekräftelse och tar min väska.
* * *
Varför syntes det inte på deras skärmar? Jag vet inte. Men jag vet att jag ofta spontant förutsätter att olika system är gedigna, välbyggda och väl integrerade på insidan. Men samtidigt vet jag ju, efter att ha sett många från insidan, att de snarare som regel är rätt risiga provisorier, som ofta sitter ihop med sugrör och tuggummi, och att saker ofta kan gå fel eller komma bort.
Bild: swperman/flickr under cc-licens
Kommentarer
Skriv en kommentar