Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Linjen mot staben

Publicerad 7 januari 2013 | 1 kommentar

En rolig och träffande text på inslag.se, skriven redan 2008:

”I vardagen yttrar sig detta genom administrativa ’reformer’ som sägs effektivisera verksamheten, men som alla har det gemensamt att de innebär att linjen tvingas överta delar av stabens traditionella arbetsuppgifter utan att motsvarande resurser överförs. Exempel: lokalbokning decentraliseras till digitala lokalbokningssystem, schemaläggning till digitala schemaläggningssystem, fakturahantering och kontering till digitala e-fakturasystem, reseenheter läggs ned och ersätts av individuell e-bokning, osv… Den vars klocka inte ringer kan inte ha befunnit sig i närheten av ett större svenskt kontor det senaste decenniet.

Hur ska vi ta oss ur denna situation? Hur ska vi återta rätten att fokusera på verkliga, skapande, intäktsgenererande arbetsuppgifter? Kamrater, jag har inga svar att ge ikväll. Att identifiera problemet, att formulera den maktkamp vi är indragna i är ett första steg. Nu måste vi gå vidare.
Linjer i alla organisationer, förenen eder! Vi har inget att förlora, utom våra elektroniska fakturahanteringssystem!”
inslag.se: Linjen och staben – en ojämn kamp (24 aug 2008)

Kommentarer

En kommentar to “Linjen mot staben”

  1. Kristoffer
    8 januari 2013 @ 10:07

    Nu vet jag i och för sig hur krångliga många av de där sysemen är, men jag tror att man kan ge människor mer kontroll och självbestämmande om man ger dem själva rätten över systemen… Har inte läst din bok dock, du kanske tror något annat ^^

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera