Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Små saker som kan göra en smått galen

Publicerad 18 februari 2013 | 3 kommentarer

Visserligen inte från arbetslivet, utan från den privata sfären, men ändå ett litet exempel på hur vi måste använda många system, alla lite olika.
Ibland betalar jag saker på nätet direkt via internetbanken. Då kommer jag ofta först till den här sidan hos Payex;
payexs betala-sida
Notera att här sitter knappen som gör det jag vill göra (nämligen betala) till höger, och att den innehåller texten ”betala”.

När jag klickat på den knappen hamnar jag på min internetbank. Då ser det ut så här.
handelsbankens betal-sida
Här har funktionerna bytt plats, jämfört med steget innan. Det är knappen för att avbryta som sitter till höger – och den som innehåller ordet ”betalning”!

Jag vet inte hur många gånger jag snabbt och rutinmässigt klickat på den högra knappen även på denna sida.
Ja, jag är ofta otålig när jag ska köpa något. Alla de administrativa stegen vill man ju komma igenom så fort som möjligt – jag vill ju få grejen köpt!
Klickar man fel är betalningen avbruten; det finns inget ”ångra”. Och jag får börja om från början igen – ofta med att på nytt fylla i en massa detaljer på säljföretagets sajt.

Vilken variant är ”rätt” och vilken är ”fel”? Tja; Handelsbankens variant utgår från en Windows-standard, med OK till vänster och Cancel till höger. Payex variant är mer vanlig på webben, där ett flöde tänks fortsätta högerut. (Det är också Apples standard.) Vilket ska man välja? ”Det beror på,” svarar Norman/Nielsen (OK-Cancel or Cancel-OK?, 27 maj 2008).

Bortsett från ordningen, tycker jag man kan visa på ett par andra bra principer här – en designmässig, och en språklig:

  • Framhäv den knapp som betyder OK/Fortsätt med visuella medel (storlek, form, färg, etc)
  • Avbryt-alternatativet ska aldrig innehålla det ord som betecknar den aktion som är det som användaren vill göra med OK-knappen.

Hade Handelsbanken gjort så, hade det förmodligen inte spelat så stor roll att ordningen blivit omkastad.

Det kan också vara värt att påpeka att man bör kunna ångra ett felaktigt tryck.
Och att det är en påtaglig risk, när OK- och Avbryt/Radera-knappar sitter nära varandra. För ett exempel på båda riskerna samtidigt, se Undercover boss i kundtjänsten: ”Did I press the selfdestruct button?”

Jag brukar ju ofta säga att tjänster och system är bättre i den privata sfären än i arbetslivet. Och det stämmer oftast. Men visst finns det mycket som kan förbättras. Handelsbanken håller för övrigt på att göra om sin internetbank och gör reklam med en film.

Kommentarer

3 kommentarer to “Små saker som kan göra en smått galen”

  1. Tommy Sundström
    18 februari 2013 @ 9:30

    En ironisk detalj här är att det ser ut som att någon ansträngt sig för att göra det begripligare genom att skriva ”Avbryt betalning” istället för bara ”Avbryt”, och därigenom gjort risken för att det blir fel större.

  2. Håkan (hakke) Karlsson
    18 februari 2013 @ 15:14

    På Nordeas internetbank hamnar man i rätt ruta för inmatningen på alla sidor utom en, där man inte hamnar någonstans. Jag hör till dem som tittar på tangentbordet när jag skriver, så jag hinner alltid skriva in hela långa bekräftelsekoden och trycka Retur innan jag upptäcker att jag skriver för döva öron. Och får ett felmeddelande på grund av felaktig kod. Ärligt talat är denna brist, som jag påtalat för åtminstone fem år sedan, en större anledning för mig att fundera på ett bankbyte än eventuella skillnader i ränta på mitt sparkonto.

  3. Henrik Ahlen
    18 februari 2013 @ 18:03

    Jag retar mig också på detta. En annan liten detalj som irriterar mig på Handelsbanken är drop-downmeny där man ska ”Välj från listan” Jag har bara ett konto, men måste ändå välja detta konto genom att dra i denna meny varenda gång jag ska göra nåt, morr !

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera