Därför förtjänar polisen kritik för Pust Siebel
Publicerad 17 augusti 2013 | 1 kommentar
”Om polischefen fick halv-rå mat på en restaurang tror jag inte hon skulle vara så nöjd med beskedet att ’om ett år sådär har vi nog fått spisarna att funka ordentligt’.”
Ungefär så kommenterade jag i inslaget i SVT Aktuellt i förra veckan uttalandet från en polischef att man kände till felen i Pust Siebel-systemet och att man nog så småningom skulle få det att bli bra.
En del tycker kanske att det var en billig poäng, eller till och med ett slag under bältet. Så jag vill gärna passa på att utvidga resonemanget lite här.
Ett skäl för att det faktiskt är en relevant jämförelse är att det understryker serviceperspektivet.
Polisen är faktiskt ett serviceorgan som är till för oss medborgare.
Tänk dig att det i stället handlat om en kommersiell verksamhet; om männen i uniform inte vore poliser utan till exempel busschaufförer. Om det tog flera timmar att skriva ut en biljett för varje resenär (så som det tog timmar för polisen att registrera ett brott) – ja, då skulle bussbolaget ha gått i konkurs. Vi kunder skulle självklart ha övergett dem.
Men i monopol och i monopolliknande nischer kan man rätt obesvärat halta fram med uppenbart dysfunktionella it-system i en eller flera år; utan mer än besked om ”att så småningom blir det bra”. Det gäller delar av offentlig sektor (polisen), men också många interna funktioner i organisationer.
I flera fall har vi till exempel sett dysfunktionella lönesystem, som ger felaktiga löner i upp till ett par år (!) – utan att det sker något särskilt. (Och medarbetarna kan ju inte välja ett annat lönekontor.)
För det andra är problemen med Pust Siebel ingalunda någon olycklig slump eller något som var omöjligt att förutse. Tvärtom: man utvecklade med vett och vilje systemet i strid med välkända principer om hur man göra goda system, och mot protester. Användarmedverkan var minimal, och man hade ingen testperiod eller iterativ utrullning av systemets funktioner. Utifrån detta tycker jag att en polischef som synbarligen tar så lätt på problemen faktiskt förtjänat ett visst mått av spe och smälek.
Mer om Pust här på bloggen: Fler problem med Pust än oändlig väntetid, 20 aug
Kommentarer
En kommentar to “Därför förtjänar polisen kritik för Pust Siebel”
Skriv en kommentar
11 februari 2014 @ 14:37
Helt rätt Pust suger och det håller alla poliser med om, ingen polis ville ha systemet eller har varit med att utvecklat det…
Det är några akademiker på RPS samt några konsulter som bestämt ihop med Rikspolischefen som inte han heller har jobbat som riktig polis eller är polis som beslutade detta… och det är för jävligt…