Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

En knapp, knappast optimalt placerad

Publicerad 29 juni 2018 | 1 kommentar

olyckligt placerad avstängningsknapp

Inte alla problem med digital arbetsmiljö har med systemdesign, gränssnitt eller kodning att göra.

Anders Olausson (ibland på testbloggen.se) handlade i en Clas Ohlson-butik – och när kassörskan just höll på att ta betalt svor hon plötsligt till.

Hennes terminal sitter monterad så den sticker ut över bandet där varorna rullar fram. På terminalens underkant finns avstängningsknappen. Kunden närmast efter Anders hade placerat ett lagom högt paket på bandet, som åkt in under skärmen – och slagit av terminalen!

Det var osäkert om betalningen gått igenom, så medan terminalen gick igång måste kassörskan ringa upp en telefonsupport. Hen i supporten kunde inte se att någon debitering gjorts men lovade att ”hålla koll” på Anders köp.

När terminalen till slut kom online igen och Anders skulle betala så indikerade den att det var en dublett på ett köp  – som alltså inte genomförts. Så kassörskan fick först göra ett återköp på den obefintliga transaktionen och sedan göra om betalningen. Samtidigt som kön växte sig allt längre …

”Kassörskan var oerhört trevlig och bad om ursäkt flera gånger”, berättar Anders. Enligt henne var detta ganska vanligt och kunde hända flera gånger om dagen.

Så här har vi en miss i den fysiska arbetsmiljön, som får en lång rad digitala konekvenser. Och som självklart skapar stress och frustration för den stackas kassörskan, och ineffektivitet för företaget. Och sura miner hos kunderna i den växande kön. Vilket i sin tur också påverkar både kassörskan och företaget negativt …

Det här är ett tydligt exempel på ett problem i gränslandet mellan fysisk arbetsmiljö och digital arbetsmiljö – som i diagrammet nedan, med några exempel utpekade:

överlapp mellan fysisk och digital arbetsmiljö i venn-diagram

 

Kommentarer

En kommentar to “En knapp, knappast optimalt placerad”

  1. Jonas Söderström
    29 juni 2018 @ 16:41

    Jag måste citera en glatt ironisk kommentar från Facebook om det här problemet:

    ”Synd att det är närmast omöjligt att tänka ut en lösning på problemet. … Det är ju inte säkert det ligger nåt ställe i närheten som säljer grejor man kan använda till de eventuella lösningarna.”

    :D

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
    Twitter: @jonas_blind_hen
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera