”It-strul” problem även för chefer
Publicerad 22 augusti 2024 | Inga kommentarer ännu
Tidningen Chef har publicerat ett litet utdrag ur boken – en checklista i sex punkter för när nya digitala system och tjänster ska tas in. (Kräver registrering för att läsa, men är gratis.)
Det är egentligen en komplettering till en större undersökning om ”chefens värsta energitjuvar” (20 aug 2024). Den listan toppas av ”folk som sprider dålig stämning” (53 % av de tillfrågade) och ”krävande medarbetare”, men svarsalternativet ”it-strul” kommer på en delad tredjeplats (tillsammans med ”att ständigt bli avbruten” och ”dålig organisation”, med cirka 40 procent av svaren).
Lika många, runt 40 procent av de tillfrågade cheferna, säger att de upplever ”energitjuvar i hög eller mycket hög grad. Och fler än hälften säger att de inte får tillräckligt med stöd för att hantera dessa.
Det går också att gå tillbaka till en undersökning Chef gjorde för några år sedan, där över 1200 chefer tillfrågades om den digitala tekniken.
Samma andel, 40 procent, drabbades av ”it-strul” dagligen eller någon gång per vecka. Ytterligare 33 procent upplevde det någon gång per månad.
Två tredjedelar känner ilska, frustration eller irritation över dåligt fungerande digital teknik åtminstone någon gång per månad. En bild som går stick i stäv med löftena om hur enkelt, snabbt och lätt-jobbat allt skulle bli i den digitala eran. En övertro på teknik som lösning på djupt liggande mänskliga problem som stress, dålig kommunikation och otydliga roller tycks ställa till det i mötet med användarna.
”It-strul är en arbetsmiljöfråga mer än något annat. Stress med en leverans kan man leva med, men när datorn mitt i det stressiga helt plötsligt inte fungerar kan det få människor att bryta ihop”, vittnar en av cheferna i vår undersökning.
Sveriges chefer: Vi är digitalt frustrerade! (Chef, 6 feb 2018)
Kommentarer
Skriv en kommentar