Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Keep calm and iterate on: Ny designstandard håller fram prototyper

Publicerad 31 mars 2013 | 1 kommentar

Fler goda ideer att ta efter från UK:
En ny uppsättning designprinciper, under namnet Digital by default
, har publicerats i Storbritannien. De nya principerna trycker hårt på att tjänster ska utvecklas med prototyper i flera iterationer, och användarna engagerade.

affischer med texten 'keep calm and iterate and prototype'
Här är några av de viktigaste punkterna för hur man ska göra. De rimmar väl med vad jag (och andra) framhåller som framgångsfaktorer:

  • mycket grundligare förstudier: ”conduct research to develop a deep knowledge of who the service users are, what the user needs are”
  • en ledarroll som ser till vad tjänsten ska uträtta, inte bara få projektet i hamn: ”put in place a multidisciplinary team, led by a single, suitably skilled and empowered Service Manager, to design, build, operate and run the service”
  • arbeta med prototyper: ”build a working prototype, using agile, iterative and user-centred methods”

Och förresten älskar jag deras motto för standarden: Services so good that people prefer to use them.

Tillägg: den tidigare goda idén från UK att ta efter är den här: UK: Minska administrationen inom vården (25 mars 2013)

Tillägg: Designpris till digitala designprinciper!

Kommentarer

En kommentar to “Keep calm and iterate on: Ny designstandard håller fram prototyper”

  1. Martin
    31 mars 2013 @ 21:12

    Låter som delar av Systems Engineering processen, vad jag kan förstå.

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera