Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Omdömen på burk

Publicerad 16 december 2012 | 2 kommentarer

I Pedagogiska Magasinet/Lärarnas Nyheter skräder man inte orden om skolans it-system. Systemfel – lärare drivs till vansinne handlar om de (föregivet) pedagogiska systemen. Här finns en hel del intressanta funderingar om hur systemens innehåll och uppläggning påverkar arbetet:

”Samtidigt har hon funderat en del, bland annat på det här med att bedömningen skulle bli mer objektiv med Infomentor. Det stämmer inte, anser hon.
– Datasystemet gör inte att vi bedömer mer lika, utan det handlar om att vi lärare måste få tid att sätta oss ned och diskutera.
En annan sak som hon har funderat över är Infomentors ordlistor. Dessa rekommenderas för att lärarna ska ha ett värderingsfritt språk och det händer att Malin Åkesson fastnar i dessa formuleringar.
– Språket blir väldigt formellt och lite högtravande. Eleverna i årskurs två förstår inte sitt omdöme. Jag har också haft föräldrar som tyckt att omdömena är trubbiga – att det är svårt att förstå vad barnen kan och ska träna på.
Frågan hon lämnas med är: Om föräldrar och elever har svårare att förstå de omdömen hon skriver nu, vem är det egentligen hon skriver dem för?”
Systemfel – lärare drivs till vansinne, 18 sep 2012

Hur ser då omdömena ut? Högtravande och svårförståeliga formuleringar är inte begränsade till ett visst it-system.

Här är t ex omdömen för elever i klass 4-6, i en skola som använder ett annat system. Som förälder får jag veta att mitt barn i skolan

Bearbetar informationen och redogör på ett enkelt sätt kopplat till kända sammanhang.
eller
Bearbetar informationen och redogör tydligt med strukturerat och relevant innehåll/fakta.
eller
Bearbetar informationen och redogör strukturerat, sammanhängande och med relevant innehåll/fakta.

Klargörande? Eller ett annat exempel:

Eleven kan genomföra enkla fältstudier och andra undersökningar utifrån givna planeringar och även bidra till att formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån.
eller
Eleven kan genomföra enkla fältstudier och andra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det efter någon bearbetning går att arbeta systematiskt utifrån.
eller
Eleven kan genomföra enkla fältstudier och andra undersökningar utifrån givna planeringar och även formulera enkla frågeställningar och planeringar som det går att arbeta systematiskt utifrån.

Detta är alltså de olika nivåerna som läraren, för varje enskild elev, ska avgöra. Ännu märkligare är att systemet också innehåller att skolbarnen också ska bedöma sig själva, efter dessa omdömen på burk. Hur är det rimligt för en 11-åring?

Det finns uppenbart en grundläggande missuppfattning här om vad nyttig information är. Och ingen konstig sak att bara ett fåtal föräldrar bryr sig om att logga in för att läsa dessa omdömen.

Kritiken stämmer väl överens med det jag tog upp i Förskolan på Facebook och bloggar till alla klasser: rätt sorts info till föräldrarna (7 sep 2012).

Kommentarer

2 kommentarer to “Omdömen på burk”

  1. Bengt O. Karlsson
    16 december 2012 @ 22:53

    Så alternativen ”eleven fattar ingenting av informationen” eller ”eleven vet inte vad fältstudier innebär” finns alltså inte?

    Ibland blir jag så lättad över att inte behövt ha barnen i svensk skola.

  2. Lars Oestreicher
    20 december 2012 @ 17:12

    En gång i tiden när posten fortfarande var post, så fanns det en underbar skrift som jag tror hette: Skriv som du talar. Där fanns det ett brev från en myndighet som överhuvudtaget inte kunde översättas till begriplig svenska. Jag längtar tillbaks till den tiden, tror jag… eller åtminstone till den skriften.

    Jag måste erkänna att omdömena på 11-åringsnivå faktiskt inte gick att läsa för mig. Med efterverkningarna från min utbrändhet för 4 år sedan ser jag ingen skillnad mellan formuleringarna utan att bryta isär varje mening i små propositioner.

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera