Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Undercover boss i kundtjänsten: ”Did I press the selfdestruct button?”

Publicerad 6 oktober 2012 | Inga kommentarer ännu

Steph Loughran jobbar i kundtjänsten för utskällda brittiska energiföretaget npower. Hon vet inte att mannen till höger, som pryar på hennes jobb, är företagets VD Kevin McCullough, och att det spelas in för ett avsnitt i brittiska ”Undercover boss”.

Kevin har fått ta emot ett klagomål från en kund, och ska nu registrera det i kundsystemet. Då … Av misstag raderar vdn alla kunduppgifter för den som ringt upp

Vad var det som hände? ”Det är ett litet problem vi har”, säger Steph:

De två knapparna för att Spara anteckning och Radera alla uppgifter sitt alldeles intill varandra i gränssnittet - och det går inte att ångra

Knapparna för att göra anteckningar och för att stänga kontot sitter alldeles intill varandra, förklarar Steph för en chockad vd. – Hur får vi tillbaka dem?, undrar han. – Det går inte, svarar Steph.

I slutet av showen kan naturligtvis Kevin berätta för Steph att de nu investerar i ett nytt ”mycket avancerat” system för kundtjänsten. (Hoppas bara att de vald ett som användartestats.)

Men lika intressant är det samtal de har efter Kevins fadäs. Det värsta med att sitta i kundtjänsten, säger Steph, är byråkratin, Och att inte ha befogenhet att handla, när man vet vad som är fel.
Det värsta är byråkratin, säger Steph i kundtjänsten, och att inte få handla när man vet vad som borde göras

Hela programmet är inte tillgängligt på nätet, men ett annat klipp från npowerchfens besök i kundtjänsten finns på YouTube. Nebusiness har en artikel om artikel om Npower boss is ’humbled’ by staff.

Ett annat inlägg om två nästan identiska kontroller invid varandra: Hur är detta möjligt?, 19 feb 2012.

Kommentarer

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera