Hemtjänsten 2: Självbestämmande bättre än styrsystem
Publicerad 20 juni 2013 | Inga kommentarer ännu
Hemtjänstens problem blev synliga för en bred allmänhet med SVTs reportage i Aktuellt och Rapport om schemasystemen som krävde tidsresor av pesonalen (se Hemtjänsten 1: Tidsmaskinen uppfunnen!, 15 juni 2013).
Man fortsatte att nagelfara problemen under veckan, med flera inslag samlade på tema sidan Hemtjänstens pressade schema.
Men SVT kunde slutligen också visa exempel på en bra fungerande hemtjänsten fungerade. I Skönsmon i Sundsvall har man fått nöjda medarbetare med mänskliga scheman, nöjdare kunder som får träffa betydligt färre olika människor,och mindre stress – utan ökad kostnad. Receptet var att låta gruppen av hemtjänstare själva planera sitt arbete – och att kasta ut it-systemet.
Se Lyckad hemtjänst på SVT Play, eller Lyckad hemtjänst på SVT.se.
Förändringen är resultatet av den rapport om arbetet, som du kunde läsa om redan i mars här: Goda nyheter: så skapar man bättre service (8 mars 2013).
Låt mig upprepa en slutsats från inlägget Hemtjänsten 1:
Tidsstyrnings-systemen inom hemtjänsten har uttryckligen marknadsförts och införts med påståendet att de skulle skapa bättre scheman. Den exakta informationen de påstods ge, skulle ge ledningen en korrekt bild av hur arbetet gick till, vilket i sin tur skulle ge personalen bättre arbetsvilkor.
Men det är uppenbart från en lång rad fall, att det inte har fungerat så. Styrsystemen har i stället använts för att pressa medarbetarna mer och mer.
Kommentarer
Skriv en kommentar