Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Hemtjänsten 1: Tidsmaskinen uppfunnen!

Publicerad 15 juni 2013 | Inga kommentarer ännu

SVT kunde i förra veckan rapportera om hur planeringssystemet för hemtjänsten i Uppsala medgav scheman där besök nummer två skulle starta sex minuter innan besök nummer ett slutade. Efter varje pass var hemvårdaren alltså tvungen att färdas sex minuter (eller mer) bakåt i tiden…
Hemtjänstens schema visar hur besök nummer två startar 6 minuter innan besök nummer ett slutar
Många såg och upprördes av inslaget Hemtjänstens schema – en omöjlig ekvation (SVT Rapport, 4 juni 2013).

Tre saker är viktiga att framhålla för att ge perspektiv på nyheten.

För det första gäller detta inte bara Uppsala. Hemtjänsten lider under allt större press och allt kortare tider över hela landet.

För det andra är det viktiga här inte heller om det råkat ske något misstag i schemaläggningen just för den häer hemvårdaren just i Uppsala. Det väsentliga är att själva filosofin med minut-för-minut-planering av arbetet är skandalös och felaktig . (Man kan fråga sig om det är bra eller dåligt att systemet över huvud taget medger överlappande pass. Man kan möjligen argumentera för en viss flexibilitet i schemana – men jag lutar åt ”dåligt”.)

För det tredje, och viktigaste: när man marknadsfört och argumenterat för tidsstyrnings-systemen inom hemtjänsten, har det uttryckligen sagts att den exakta informationen de påstods ge skulle ge ledningen en korrekt bild av hur arbetet gick till. Den kunskapen skulle i sin tur användas för att ge personalen bättre arbetsmöjligheter. (Jag skriver om det här i sista kapitlet i boken.)

Men det är uppenbart från en lång rad fall, att det inte är så det har fungerat. Styrsystemen har i stället använts för att pressa medarbetarna mer och mer. När medarbetarna har klagat – som till exempel i Uppsalas grannkommun Östhammar – på att schemat tvingar dem att gå på toa i skogen mellan kunderna, förklarar chefen att hon inte vet varför det är så (januari 2013).

Och det är bara ett av många exempel. En lista på otaliga fall som visar att systemen skapar sämre scheman och mer stress finns här:

Ängelholm: Nytt datorsystem skapar stress och indragna raster, HD.se, 17 dec 2011

Örebro: ”Vi måste flyga mellan brukarna för att hinna”, Nerikes Allehanda, 30 jan 2013

Örebro: Datasystemet ökar stressen i hemtjänsten, ETC Örebro, 28 april 2011

Skåne: Mer stress i hemtjänsten – Blöjbyten i racerfart, SVT Sydnytt, 3 okt 2011

Jönköping: Möte i Jönköping efter protester, Kommunalarbetaren 6 okt 2010

Borås: Övervakningspenna hjälper och stjälper personalen, Suntliv.nu, 16 aug 2012

De goda nyheterna är dock att SVT tills sist hittade en kommun där hemtjänsten fungerade bättre. Hur? Mer om det i nästa post.

Kommentarer

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
    Twitter: @jonas_blind_hen
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera