Det fattas något på bilderna
Publicerad 23 januari 2011 | Inga kommentarer ännu
Här finns fyra mediers illustration till sin artikel om ”Jävla skitsystem!”. Alla har valt en nästan identisk bild: en dataskärm och bakom den upprörd person (oftast en kvinna), som viftar med händerna i huvudhöjd för att uttrycka ilska eller frustration.
Det är inga dåliga bilder. Men när jag nu sett en mängd sådana här illustrations-val (och det finns ännu fler likadana) slår det mig att något saknas på bilderna.
Alla visar en person som är ensam vid sitt skrivbord och sin skärm. Men i många fall, när dåliga datasystem skapar riktigt svår frustration och stress, är användaren inte ensam framför skärmen! I många serviceyrken kan hon ha en kund, eller rent av en hel kö av människor framför sig, när systemet strular. Eller i telefon.
I boken framhåller jag att då
”… kan den kognitiva stressen från dåliga datasystem förstärkas av miljön. Receptionisten eller expediten pressas från två håll, när hon samtidigt måste hantera en stressad, oroad eller krävande kund, och ett system som kräver onödigt mycket uppmärksamhet och kognitiv ansträngning. Och om det är lätt att göra fel uppstår förseningar, som irriterar fler väntande kunder och förlänger köerna ännu mer. Tjänstemannen inne på sitt kontor har kanske större möjligheter att hantera problem utan att också drabbas av den belastningen.”
(sidan 112, kapitlet ”En summering”)
Och egentligen, även när kunden eller kunderna inte syns, finns det nästan alltid någon annan person inblandad i alla fall. Det finns en mottagare av den data man behandlar: någon som väntar på tidrapporten, fakturan, röntgenbilden, testresultatet, bokningen. Problem i systemet hos mig kommer väldigt ofta också att drabba nästa person i kedjan.
Bilderna är inte fel – men vad de alla visar är egentligen ett begränsat specialfall.
Datasystem är oftast sociala objekt. Det är viktigt att komma ihåg. Det är ytterligare ett skäl till att krångliga datasystem inte är ett individuellt problem – utan ett gemensamt.
Kommentarer
Skriv en kommentar