Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Är problemen värst i vården?

Publicerad 17 augusti 2010 | Inga kommentarer ännu

For the recordTommy bidrar med en länk till en färsk amerikansk artikel: Faulty Construction. Experts address EHR design flaws and suggest how to reduce frustration. (For the Record, 2 aug 2010). EHR utläses Electronic Health Record, det vill säga e-journal på svenska:

”… EHRs that are technologically exquisite but unusable become burdens to the very persons they are intended to serve. The ability of physicians and nurses to use EHRs is often a development afterthought.
(…) ’Doctors describe their frustration with EHRs by listing symptoms such as ‘too many clicks’ or ‘I got lost,’’ says Robert Schumacher, PhD, managing director of User Centric, a user research experience and design firm.” (…) The problem is that vendors don’t take a systematic approach to human-centered design, according to [Jiajie] Zhang.

E-journaler är svåra att använda och minskar inte heller kostnaderna. Enligt en amerikansk undersökning 2009, som omfattade närmare 4 000 amerikanska sjukhus, är det tvärtom.
– Sjukhusen har inte sparat ett öre på datoriseringen. Att tro att it-satsningar skulle minska kostnaderna är önsketänkande, sade David Himmelstein, professor vid Harvard Medical School och huvudförfattaren till studien. (Datoriserade journalsystem kostar mer än de smakar. It i vården, 23 nov 2009)

Men det finns hos politiker en stark förhoppning att all sorts it ska lösa vårdens resursproblem. KD lanserar till exempel ännu ett gigantiskt register som vallöfte (Biverkningar blir valfråga, SvD 4 aug 2010). Om ett sådant system skulle ha någon rimlig effekt är det ingen som vet.

Många av de exempel jag ger i boken på problematiska eller rent katastrofala system är från den offentlig sektorn och från vården. Betyder det att problemen är värst där?

Nej – förmodligen inte. Men särskilt inom vården finns den öppenhet som gör att problemen kommer fram. Jag har mött många usla system i det privata näringslivet också. Men där har man mycket större möjligheter att hålla misstagen hemliga och lägga locket på.

Kommentarer

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera