Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Studera användarna, även när de snaskar på kola

Publicerad 29 december 2012 | Inga kommentarer ännu

Det finns flera skäl till att jag gillar Norge. Ett lite hemligt är chokladen längst till vänster i godishyllan på bilden här under. Troika – gelé, tryffel och marsipan i tre lager, mörk choklad runtom och ett citat av Oscar Wilde på förpackningen: Jag kan stå emot allting, utom frestelser.
konsumenter framför godishyllan i en en norsk butik
Troika och flera andra godsaker tillverkas av det lilla nationella godisföretaget Nidar, som inte bara hållit stånd mot multinationella godisjättar, utan till och med ökat sina marknadsandelar i Norge. Men de konkurrerar inte med massproduktion och standardisering, utan genom att förstå konsumenterna bäst. Inte genom intervjuer eller enkäter, utan genom observation:

”- De säger att de inte äter särskilt mycket godis, när man frågar dem. Lite mörk choklad, av och till, säger de. Kvinnorna ljuger speciellt mycket.
– Men när man ser vad de egentligen köper är det något helt annat och i större mängder än vad de vill erkänna.

Nidar har satt igång ett projekt där ett 50-tal anställda går ut i butikerna och studerar hur kunderna uppför sig. Vad var det som fick en kund att bestämma sig för just den sortens godis? De följer till och med kunderna in i hemmet och ser vad som läggs i godisskålen.”
Norsk gottegris håller jättarna stången, SvD 24 dec 2012

När får vi se ett femtiotal anställda på kommunen sitta hemma hos medborgarna och se hur de fyller i ansökan om gymnasieval? 50 försäkringskassehandläggare kolla hur pensionärerna försöker ansöka om bostadsbidrag?

(Bild: larskflem/flickr under cc-licens)

Kommentarer

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
    Twitter: @jonas_blind_hen
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera