Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Klassiker om design

Publicerad 13 februari 2013 | Inga kommentarer ännu

Om du gillade inlägget om John E Karlin och telefonerna häromdagen (Hur man gör användarstudier på riktigt), så är det här boken för dig: Designing for People av Henry Dreyfuss. En klassiker, ursprungligen utgiven 1955 (här i nyutgåva). Mycket tänkvärt, mycket retor-design-godis och dessutom en underbart vacker typografi.
omslag till dreyfuss bok 'Designing for people'
Det som är fascinerande är nog med vilken omsorg man undersökte saker. När Bell skulle bestämma hur lång en telefonlur borde vara, mätte man avståndet mellan mun och öra på 2000 personer!
Man ska komma ihåg att Bell vid den här tiden i praktiken var ett monopol. Men de la alltså ner oerhört mycket tid och pengar på att verkligen göra produkter, som skulle passa så många som möjligt.

Boken handlar dock inte alls bara om telefoner, utan om en lång rad produkter och prylar.

Kommentarer

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera