Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Peak IT – eller Tänk om IT slutar leverera värde?

Publicerad 11 mars 2015 | 1 kommentar

”Technology isn’t working. The digital revolution has yet to fulfill its promise of higher productivity and better jobs.”

Det är inte jag som säger det, utan den världsberömda tidningen The Economist – i oktober 2014. Financial Times hade en motsvarande artikel ungefär samtidigt.

Den senaste tiden har jag börjat prata om varför IT inte verkar ge några bidrag till produktivitet och driva ekonomin. (Du har säkert hört motsatsen, men det är faktiskt inte så.)

I korthet menar jag att det finns systemeffekter där exponentiellt ökande komplexitet hämmar det som man teoretiskt skulle kunna få ut av en ökande teknisk kapacitet. Lagen om avtagande marginalnytta trumfar, i vissa avseenden, Moores lag.

Här finns en inspelad föreläsning från Intranätverks konferens i höstas – kallad Peak IT, eller Tänk om IT slutar leverera värde?

Peak IT: när IT slutar leverera värde från Intranätverk opå Vimeo.

Intranätverk har också en kort artikel som sammanfattar föredraget. Och här nedan finns själva presentationen:

Peak IT – när IT slutar leverera värde from Intranätverk

Kommentarer

En kommentar to “Peak IT – eller Tänk om IT slutar leverera värde?”

  1. Stefan Nygard
    10 april 2015 @ 12:51

    Väldigt intressant. En reflektion är att jag, som nu är frontend-utvecklare, anar att även utvecklingsverktygen blir allt fler, vilket ger ökande komplexitet öven för utvecklare. Kanske påverkar det vilka system som byggs!

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
    Twitter: @jonas_blind_hen
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera