Digitalt utanförställande – i stället för digitalt utanförskap: Byt perspektiv!
Publicerad 22 februari 2021 | 3 kommentarer
Jag blev inbjuden att prata i en radioserie om ”digitalt utanförskap” i P1. Jag svarade med att utmana grunden för programmen.
Det första man kan konstatera är ju att fokuset är fel. Det pekar mot individen, personen, som då ”har ett utanförskap”. Men problemet ligger inte hos individen utan hos de som skapar och utformar de tjänster som inte är tillräckligt bra, inte är inkluderande, inte tillräckligt enkla att använda. Det vi har är ett utanförställande.
Människor ställs utanför, utan egen förskyllan, på grund av dåligt utformade tjänster, sajter, appar och så vidare. Så jag vill flytta fokus från ”de där som inte kan” till ”de där som gör det onödigt svårt”. Det är dem som vi borde granska.
Det här är något som drabbar oss alla – inte någon liten minoritet. Tvärtom; när man skapar och designar tjänster och system för människor som måste vara på topp hela tiden, då designar man för en liten minoritet. Därför att allas våra förmågor varierar upp och ner, från tid till annan. (Den där inbillade ”normal”-gruppen, som man alltför ofta bygger för, har ju som regel visat sig bestå av unga vita män.)
För en del betyder det här att de inte kan använda tjänsten alls. För många andra betyder det att det är onödigt svårt, onödigt tidskrävande att göra det. Det kan betyda ekonomiska konsekvenser – om man inte lyckas dechiffrera hur den digitala p-automaten funkar eller noterar de senste ändringarna i p-appen, så risker man att åka på kostsamma p-böter. Jag gjorde det själv häromdagen; jag missade att jag måste ändra och uppdatera mina betalningsalternativ i den uppdaterade p-appen. Det kostade mig 900 kronor. Och jag har jobbat med digitala produkter och system i snart 40 år.
Det har funnits en syn på att fungerande och inkluderande design är någon sorts lyx, en guldkant, något i grunden onödigt, och viktigt möjligen bara för en liten grupp korkskallar och bakåtsträvare som vägrar ta till sig de digitala välsignelserna.
Det är dags att byta perspektiv. Det är dags att bryta med utanförställandet.
Hör avsnittet av Nedkopplad på SR P1 (22 feb 2021):
Kommentarer
3 kommentarer to “Digitalt utanförställande – i stället för digitalt utanförskap: Byt perspektiv!”
Skriv en kommentar
27 februari 2021 @ 13:45
För mig fungerar bankID – som allt fler kräver att man ska använda – som ett aktivt utanförställande. Ty det kräver att man har en smartphone. Något jag inte har skaffat mig för att a. det kostar mycket mer än min nokia-kopia för 100 kr med abonnemang på 150 kr/mån, b. jag har hittills aldrig haft behov av nåt annat än så och c. det är ytterligare en komplex apparat man måste lägga ner energi på att lära sig.
Men nu kräver bankerna att jag ska skaffa mig en dyr telefon för att ladda ner en app för något som dom har skött åt mig förut.
Jag kan inte tänka mig att de erbjuder något i gengäld.
Det är här förstås bara en form av maktarrogans.
14 april 2021 @ 16:16
Vilken otroligt bra radioserie!
Även vi som är i 30-årsåldern och utan funktionshinder jublar inte nödvändigtvis över allt som kommer till oss via en skärm. Det finns alltid ärenden som av en eller annan anledning inte går att sköta via hemsidor eller appar och då måste det vara möjligt att nå en riktig människa på ett kontor, via telefon eller liknande. Dessutom händer det att internetuppkopplingen krånglar, hemsidor ligger nere, virus- och hackerattacker osv.
14 juni 2021 @ 15:27
”när man skapar och designar tjänster och system för människor som måste vara på topp hela tiden, då designar man för en liten minoritet”
Helt sant!
Här är en krönika från norska NRK på samma tema.
”Det å gjøre digitale løsninger til universalløsninger skaper behov for nye tjenester – digitalkyndige hjelpere som kan ordne med internett og datateknologi på vegne av dem som ikke får det til selv.”
https://www.nrk.no/ytring/stengt-ute-1.15522823