”Det är systemets fel”: 72.000 för en flygbiljett
Publicerad 16 juli 2010 | Inga kommentarer ännu
De som jobbar i serviceyrken hamnar ibland i kläm mellan krångliga datasystem och uppretade kunder. Alla känner igen situationen med expediten som försöker bemästra sin krånglande datakassa, medan kön med irriterade kunder växer. Eller telefonkundtjänsten som frågar vad vi har för kundnummer, trots att vi knappade in det i deras system alldeles nyss.
I våras satt jag fast i USA under askmolnet, utan möjlighet att komma hem. Min flight var inställd utan besked om ny tid. Desperat surfade jag runt på flygbokningssajter för att se om det fanns någon annan möjlighet.
Det märkliga var att det faktiskt fanns biljetter till salu. Men priserna var astronomiska. Till exempel hittade jag biljetter på Swissair – för 72.000 kronor!
Många resenärer blev naturligtvis fly förbannade över detta skamliga försök av flygbolagen att sko sig på vår bekostnad. Men … gissa vad?
”Det är datasystemets fel”, förklarade British Airways. Det fanns inget sätt att hindra biljettsystemen från att bjuda ut de platser som fanns – trots att platserna var avsedda just för att ta hem redan strandsatta passagerare! För att avskräcka alla från att boka dessa biljetter valde man därför sätta rena fantasipriser på dem.
(Långt ifrån alla resenärer trodde dock på den förklaringen och var fortsatta förbannade på flygbolagen).
Flexibilitet – eller, rättare sagt, hur dåliga datasystem skapar inflexibilitet – är ett tema i kapitlet Stela system, nytaylorism och central kontroll i boken ”Jävla skitsystem”.
Läs mer:
Stranded Britons attack British Airways after hike in seat prices (Guardian, 23 april 2010)
British Airways blames computer system for complex ash ticket re-issuing (Tnooz, 24 april 2010)
Kommentarer
Skriv en kommentar