Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Ny rapport från Unionen: Det blir inte bättre

Publicerad 10 maj 2011 | Inga kommentarer ännu

Omslag till unionens rapport om digital arbetsmiljöIngen förbättring av användbarheten hos arbetslivets it-system. Och användarna tycker de har betydligt sämre möjligheter att påverka rutiner och arbetssätt när nya it-system införs idag, än för tre år sedan.

Det gäller i alla fall för tjänstemannasektorn, enligt den undersökning som fackförbundet Unionen just publicerat. (Finns som pdf på på Slideshare).

Ungefär hälften av tjänstemännen säger att deras system är svåra att lära och att hitta i. Ungefär lika många svarar att IT-systemen styr deras arbete på ett onödigt och besvärande sätt.

Man måste säga att det är ett utomordentligt dåligt betyg.

Bara 30 procent är nöjda med hur de har fått påverka rutiner och arbetssätt i årets undersökning. 2007-2008 var det 44 procent. Färre än 1 på 10 säger också att fack eller arbetsmiljöorganisationer varit med när man infört nya system.

Undersökningen är en uppföljning av de studier som gjordes 2007 och 2008. För årets undersökning har 2500 tjänstemän svarat på en webbenkät. Till största delen är det samma frågor som ställts varje år.

En ny fråga gäller hur mycket tid tjänstemännen uppskattar att de förlorar på grund av systemen inte fungerar som de önskat. Snittet ligger på 45 minuter om dagen. (15 procent säger att de förlorar en-två timmar om dagen; ytterligare lika många tror att de förlorar två timmar eller mer!)

En försiktig omräkning i pengar ger att det skulle vara nästan 13 miljarder kronor som i så fall slösas bort på ett år, bara inom tjänsemannasektorn. (Jag har dock anledning att tro att uppskattningen kan vara i underkant; mer om det i en senare bloggpost.)

Det är bra att Unionen håller uppe trycket med dessa undersökningar; det gör att man kan se utvecklingen över tid. Så många överraskningar är det dock inte i materialet. Själv tycker jag det är dags att göra mer kvalitativa undersökningar.

Till exempel är det kanske lite för brett att be de svarande instämma i påståenden som ”IT-systemen underlättar utförandet av mitt arbete” eller ”Jag har fått nödvändig information och kunskap för att använda IT-systemen”.

Med den mängd system som varje användare har att hantera är det förmodligen så att man är ganska nöjd med vissa, och mera missnöjd med andra. Men vilka? Och i så all varför?
Det är stor skillnad på mejl-system och affärssystem, till exempel.

Som forskaren Raffaella Sedun påpekar har de sannolikt radikalt olika påverkan på arbetet (se Gör mejl företaget mer toppstyrt?). Det är förmodligen inte så fruktbart att bunta ihop dem, så som ofta görs just i Sverige, under beteckningen IKT.

Det framgår också indirekt av Unionens undersökning att en mycket stor del av användarna är mycket nöjda med sina mejlprogram. Om man undantog mejl från frågan om IT-systemen underlättar arbetet – hur skulle svaret bli då? Min gissning är att betydligt färre då skulle svara gillande.

Kommentarer

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
    Twitter: @jonas_blind_hen
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera