Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Flera skitproblem

Publicerad 16 augusti 2011 | 1 kommentar

Okej, eftersom det är början på terminen för många av oss kan vi ju hålla oss på den lättare sidan ett tag till här på bloggen.

Ny teknik försvårar toabesök skriver Nerikes Allehanda från Örebro:

”För att gå på toaletten på stationen krävs det att man har mobiltelefon och pengar på den. Sms-toaletten fungerar så här: Du sms:ar en kod till ett operatörsnummer och får sedan ett svar som innehåller koden du ska knappa in för att få tillträde till toaletten. (…) Problemet med sms-toaletten är att folk skickar iväg en kod, men sedan fungerar inte svarskoden.”

Leverantören säger (föga förvånande) att ”det är ett mycket bra system” och att det bara blir fel ”2-3 gånger per 100”. Enligt personalen i Pressbyrån intill har dock toaletten inte fungerat på flera dagar. ”– Folk blir irriterade och tar ut det över oss, fast att vi inte har någonting med toaletterna att göra, säger Lisa Larsson.”

Oavsett hur det är med tekniken i det här fallet, är det här en typisk stressfaktor i många delar av det nya arbetslivet: människor blir klämda mellan ett tekniskt system som de inte kan styra eller gå runt, och uppretade kunder som förväntar sig en annan service än vad de får. Det gäller långt mycket mer än toaletter, utan många andra branscher och sammanhang.

Och det är sannolikt inte bara är ett tekniskt problem som ska lösas. Bättre lösningar har säkert att göra med bättre information, bättre design, utbildning … och det helhetstänkande som idag kallas ”service design”.
Men det går inte heller att komma ifrån att påfrestningarna utlöses av dåliga tekniska system.

”– Det är vi som får ta folks skit”, konstaterar Lisa Larsson i Pressbyrån. Man får hoppas att det inte är bokstavligt.

(Tack till Calle Bergström för tips!)

* * *

Fler skitproblem från tågvärlden – en gammal favorit från Aftonbladet: Om för många går på toa slutar tåget att fungera.

Och en skämtsam variant: Ett *riktigt* skitsystem.

Kommentarer

En kommentar to “Flera skitproblem”

  1. Bengt O.
    19 augusti 2011 @ 15:12

    Intressant och typiskt. Det innebär också att besökare med utländska telefoner inte kan utnyttja systemet precis som folk med icke-nordiska kreditkort inte kan köpa biljetter på SJ annat än i biljettkassorna.

    Naturligtvis kan man inte heller köpa smsbiljetter på SL och i många parkeringsautomater fungerar inte korten.

    Men vad har vi å andra sidan där att göra.

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera