Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

/Uppdaterad/ Först bygger vi systemet. Sen … eh.

Publicerad 24 april 2013 | 1 kommentar

Uppdatering: Kloka människor har påpekat för mig att Hanne Kjøller missuppfattat saken i sitt ledarstick – det är inte fråga om ett nytt register. Just nu är tiden för tyvärr bloggning extremt liten (som märks), på grund av resor och deadlines, men så småningom återkommer jag och reder ut saken. / 17 maj 2013

”Först konstrueras alltså ett system, sedan får man se om det är lagligt eller inte”,konstaterar DNs Hanne Kjöller om det nya och mer allmänt tillgängliga register om diagnoser (”ordinationsorsak”) som regeringen vill införa. (Patientsekretess: Färre ögon är bättre än fler, DN 24 april 2013)
Men varför ska vetskap om mina krämpor spridas till större grupper? Kjöller får inget vettigt svar – bara floskler om att informationen skapar ”nytta för många”.

I själva verket är ”Först konstrueras ett system, sedan får man se om det är lagligt eller inte” bara ett specialfall av det i vården allmänt förekommande ”Först konstrueras ett system, sedan [allt annat]”. För i vården huserar en hög grad av en teknik- och systemfixering.

Först konstrueras ett system, sedan får man se vilken nytta det ger i verkligheten (bortom de alltid strålande visionerna), vilka behov det finns av det, vilka negativa konsekvenser det kan tänkas ha …

Och det finns alltid goda skäl för att skapa nya register; byråkraternas aptit på nya fler siffror är omättlig.

Kommentarer

En kommentar to “/Uppdaterad/ Först bygger vi systemet. Sen … eh.”

  1. Linda Ahlqvist
    26 april 2013 @ 16:40

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera