Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Arbetsförmedlingen har fler mejlproblem

Publicerad 17 februari 2014 | 1 kommentar

Arbetsförmedlingen råkar kalla 61 000 arbetssökande till ett möte. Hur kan det gå till? Ett ”tekniskt misstag”- vad nu det är – tror chefen är orsaken. Kanske var det bara ett mänskligt slarv.

Men Arbetsförmedlingen har åtskilliga problem med sina system, som bland annat genererar mejl. Här kommer en serie i (minst) fyra delar.

En vän söker arbete. Han är därför utsatt för det detaljkontrollerande system, som också skapar mycket merarbete för både Arbetsförmedlingens personal och a-kassornas personal (se Dagens system: 40.000 onödiga knapptryckningar i a-kassorna).

För en tid sedan sedan fick han ett sms där Arbetsförmedlingen påminde honom om kontakt med dem nästa dag – den 31 januari. Sms:et avslutades ”meddelandet går inte att besvara”.
Men något sådant möte fanns inte med i den handlingsplan som min vän fått.sms från arbetsförmedlingen går inte att besvara
Min vän måste naturligtvis brådstörtat försöka få tag på sin handledare. Hon konstaterade att det felaktigt gått iväg en sms-påminnelse, och att han inte behövde komma in. Så långt – bara en mindre irritation.

Men några dagar senare kom ett hotfullt epost-meddelande från hans a-kassa. De tillkännagav att de fått en signal från Arbetsförmedlingen om att han inte infunnit mig på ett bokat möte, och att han därför hade tio dagar på sig att förklara varför, innan de … skulle fatta ett beslut. Om man inte sköter sitt arbetssökande kan man gå miste om a-kassan.

Som tur var hade min vän sparat mejlkommunikationen med sin handledare på AF, så han kunde kopiera den och visa a-kassan. Men min vän tyckte det kändes väldigt olustigt. Han mejlade också handledaren och berättade vad som hänt och fick svaret:

”Hej. Jag beklagar verkligen att det blivit fel. Vi jobbar i ett nytt system, som skapar automatiska meddelanden via sms och till A-kassa. Rutinerna haltar fortfarande en aning.

De haltar mer än en aning, eftersom a-kassorna konstaterat att de blir överösta av felaktiga ärenden. Men även för de arbetssökande är det obehagligt.

”Tur man är om sig och kring sig och rutinerad som spar konversationer och sånt”, konstaterar min vän. ”Tänk om jag hade haft svårt för språket till exempel – då kunde ju de där ’hotbrevet’ från a-kassan varit ännu otrevligare att få!”

Men, det tar inte slut där. Systemet skapar nämligen inte bara automatiska SMS och automatiska meddelanden till a-kassan. Ytterligare någon dag senare kommer brevbäraren med ett fysiskt brev från Arbetsförmedlingen till min vän, med samma hotfulla men felaktiga och två gånger korrigerade budskap.

brev från AF

”Du kontaktade inte Arbetsförmedlingen som vi hade kommit överens om. Vi har därför informerat din a-kassa… ”

Så man kan konstatera att systemet uppenbarligen genererar  en hel del arbete. Fast kanske inte på det sätt som var tänkt.

PS: De inbyggda hoten är nog en bidragande anledning till att så många dök upp. ”Eftersom Arbetsförmedlingen har makt över hela min försörjning är jag en mycket lyhörd medborgare. Säger AF: ‘Hoppa!’ frågar jag ‘Hur högt?’ (om jag får tag på någon att ställa frågan till)” skriver Essa i en läsvärd bloggpost.

Kommentarer

En kommentar to “Arbetsförmedlingen har fler mejlproblem”

  1. Essa
    27 februari 2014 @ 6:39

    Jag hade en mailkonversation med min handläggare (Hon är det enda med AF som jag gillar) och vi kom fram till att jag skulle gå på två olika informationsmöten, det ena om intervjuteknik och det andra minns jag inte, men vi kom överens om det. Jag skulle få kallelser till första bästa tillfälle de här mötena skulle arrangeras.
    En ny handlingssplan skulle hon skicka. Nej, det går inte att maila, den måste gå med post.

    I den nya handlingsplanen står tiderna till de två möten som vi kommit överens om att jag ska gå på.

    …Så får jag ett meddelande från A-kassan, precis som du beskriver i din bloggpost. Jag har inte fullgjort mina förpliktelser. Jag har inte kommit på mötet på AF och ska därmed rullas i tjära och fjäder.

    Jag förstår vad som hänt – posten här är inte helt pålitlig, det händer inte helt sällan att post helt enkelt inte kommer.

    Jag kontaktar a-kassan och reder ut missförståndet. Går på mitt möte. Allt är väl.

    Så upprepar sig proceduren, ett nytt hotfullt brev, och jag tänker: Men det där har vi ju redan rett ut, så jag gör inget åt saken.

    I efterhand förstår jag att inga kallelser skickades, utan att bara EN arbetsplan med TVÅ mötestider skickats till mig. Arbetsplanen kom aldrig fram, och att gå på möten man inte känner till tid och plats för är svårt.

    Så gick det till när jag fick min första (och enda) varning hos A-Kassan.

    Mvh

    Essa

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
    Twitter: @jonas_blind_hen
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera