Ett enkelt problem att lösa
Publicerad 22 december 2014 | 1 kommentar
Skolans problem, lärarnas bedrövliga situation och elevernas fallande kunskaper har säkert många orsaker. Kanske är det klasstorleken? För mycket dataspel och för lite idrott? Eller är det kommunaliseringen? Eller är det friskolornas vinstkrav? Är det föräldrar som blivit mer oresonliga och krävande? Kanske är det långsiktiga sociala och demografiska förändringar? Synen på kunskap? Eller hela tidsandan? Beror det på att läraryrkets status har raserats?
Egentligen vet vi knappt. Och även om vore säkra på någon orsak, är det långt ifrån uppenbart vad man då borde göra. Hur kan man vända decennielånga sociala trender? Hur kan man förändra en hel nations uppfattning om respekt och status?
Men mitt i denna förvirring finns ett problem som är fullkomligt onödigt. Ett som man kan lösa i morgon dag.
Sluta införa usla digitala system. Släng ut de system som kostar mest i tid och ansträngning. Deras bidrag till bra skolresultat är ändå försumbara. Och i många fall fungerar de så dåligt att de bara skapar dubbeljobb: man måste göra samma sak på papper dessutom.
Det var mitt budskap i den här debattartikeln i Lärarnas tidning, publicerad för några dagar sedan.
Utbildningsminister Gustav Fridolin annonserade (innan regeringskrisen) att de nationella proven ska bli digitala. Det är mycket viktigt att ett sådant system inte stressas fram på grund av politisk prestige. Låt det ta tid, låt oss göra det rätt! Annars skapar vi bara ytterligare en belastning för lärarna.
Kommentarer
En kommentar to “Ett enkelt problem att lösa”
Skriv en kommentar
9 mars 2015 @ 17:37
Som framgår av inlägget om skolan, så är det mesta fel, vilket visar sig på många olika sätt. Så har det också varit i de IT-satsningar som skett. Först var det lärarna som fick en massa datorer, som de inte visste vad de skulle ha till. Sedan har det varit eleverna, där det knappast funnits någon pedagogisk tanke bakom. Dessutom har det varit införande av olika administrativa system.
Det är dömt att misslyckas, om man inte har en tydlig verksamhet att ta hand om. Skolan är ju mycket olika utformad i dels olika stadier dels i sin administrativa och pedagogiska uppbyggnad.
För att kunna genomföra ett bra införande av IT-system eller informationssystem, som jag föredrar att kalla det, erfordras en total verksamhetsanalys av respektive skolverksamhet lokalt, regionalt och centralt, för att finna de delar av verksamhet där en satsning kan genomföras. Det går inte att bara slänga in datorer och sedan tro att man gör en insats. Det blir bara förvirring.
Sedan är jag inte säker på att användarmedverkan leder till bättre system, utan det behövs genomgripande analyser, där användare får komma till tals. Ett system utvecklas för en framtida verksamhet, inte för en verksamhet som vi ska förändra. IS är en del av verksamheten och ska behandlas som en sådan.
Hans Lundin