”Designa för användare under press”
Publicerad 12 augusti 2025 | Inga kommentarer ännu
För ett tag sedan delade jag på LinkedIn bilder och länkar till de affischer om att designa för tillgänglighet, som ursprungligen togs fram av brittiska UK Gov. Några av de sex affischerna är till exempel var bland annat ”designa för användare med synnedsättning” eller ”användare med dyslexi”. Det inlägget blev ett av mina mest spridda på LinkedIn, vilket var roligt.
UK Gov har dock kompletterat de ursprungliga sex affischerna med en sjunde: Design for users with anxiety.
Jag har gjort en svensk version även av den affischen. Du kan ladda ner den som pdf på den här länken:
Designa för pressade användare
Jag har dock valt att sätta rubriken ”Designa för användare under press”. Jag tycker det är bättre att framhålla att vi alla kan bli stressade och pressade i många situationer – snarare än att göra det till en egenskap hos användaren (som ”människor med oro/ängslan/ångest”).
Det är ju också uppenbart enklare för en designer att identifiera situationer som kan skapa press och oro, än att försöka identifiera vilka användare som är särskilt lagda åt ängslan eller ångest.
Dela gärna!
Kommentarer
Skriv en kommentar