Fler problem med Pust än oändlig väntetid
Publicerad 20 augusti 2013 | 1 kommentar
Att det tar fyra, fem timmar att registrera en brottsrapport i polisens nya system Pust Siebel är förstås ett uppenbart tekniskt fel, som så småningom troligen kan fixas. Men problemen med Pust går utöver de rena tekniska felaktigheterna.
Användargränssnitt och interaktionsdesign i sig är dåliga, vilket gör att det tar flera minuter extra att rapportera.
– Det fanns ingen bra överblick, det är inte användarvänligt, framhåller kommissarien Lennart Widerfeldt till ComputerSweden. (It-system lamslår poliser – varje dag, 22 maj 2013).
För att skriva in en rapport måste man klicka sig fram mellan ett stort antal flikar och underflikar. Om något blir fel måste polisen leta runt bland alla flikar för att se var felet ligger.
Det bedrövliga är att ett system med motsvarande gränssnitt användes i slutet av 1990-talet, men fick underkänt i en användarstudie, och därför byggdes om.
– Jag som var med när det gamla systemet kom känner att nu backar vi 13 år i tiden, säger Lennart Widerfeldt.
På blåljus.se bekräftar också polisen och civilingenjören Martin Marmgren att gränssnittet har allvarliga brister, som försenar arbetet.
Den totala kostnaden för dessa små dagliga tidstjuvar kan bli upp till 10 miljarder kronor, enligt Marmgrens uppskattning. Han har multiplicerat ett genomsnittligt antal rapporter med antalet poliser och en tänkt livslängd för systemet på 10 år, vilket i slutändan blir många miljoner timmar (Kostnaden för PUST Siebel – 10 miljarder?, 22 april 2013).
Uppskattningen kan vara i överkant – eller i underkant! Men Marmgrens obestridliga poäng är att arbetstids- och arbetsmiljöaspekten sällan räknas in i kostnaden för ett system.
Relaterat: Mer om Pust på bloggen.
Kommentarer
En kommentar to “Fler problem med Pust än oändlig väntetid”
Skriv en kommentar
7 mars 2014 @ 21:18
[…] courtesy of Pust. Taggar: blogg100Kategori: […]