Bättre interna digitala system för IKEAs 166 000 anställda
Publicerad 9 februari 2021 | 1 kommentar
När Ikea tillsätter en särskild ledare för att ge sina 166 000 medarbetare bättre interna digitala verktyg, är det faktiskt en stor sak.
”We firmly believe that an exceptional customer experience begins with an exceptional coworker experience”, säger Timothy Embretson, som har titeln Vice President of Global Digital Experience Design på Ikea i ett inlägg på LinkedIn.
Den lite krångliga engelska benämning man valt för området är ”Product UX Design, Coworker”. Det finns ett annat begrepp: employee experience, eller till och med digital employee experience. Här hemma skulle vi helt enkelt säga digital arbetsmiljö.
Syftet är att ge medarbetarna enkla och lättanvända verktyg. I grunden samma filosofi som för vad man erbjuder kunderna, alltså. Och det har ju varit en lyckad filosofi, minst sagt.
PS: Jag skrev en gång ett inlägg om IKEAs interna system: IKEA, the movie, eller: Gränssnitt är bäst på bio, som har varit ett av mina mest lästa genom åren – även inom IKEA (loggfilerna skvallrar om IP-nummer).
Foto: Kelvin Yup på Unsplash
Kommentarer
En kommentar to “Bättre interna digitala system för IKEAs 166 000 anställda”
Skriv en kommentar
9 februari 2021 @ 10:44
För en liten smakbit av hur skillnaden mellan den möda man lägger ner på interna system och på medarbetarnas ”insida”, finns ju det här exemplet från McDonalds:
http://javlaskitsystem.se/2016/09/vad-mcdonalds-serverar-sina-anstallda/