Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Vad McDonalds serverar sina anställda

Publicerad 1 september 2016 | 1 kommentar

McDonalds-restaurangernas nya stora pekskärmar, där kunderna kan beställa sin mat, är verkligen snyggt och aptitligt gjorda. Snygga bilder, enkelt att beställa.

Men (nästan) alla tjänster och system, som ser snygga ut på utsidan, har också en insida – där någon ska administrera och serva. Det är mer sällan vi kan kika in och se hur det ser ut där. Om det inte uppstår någon miss …

Häromdagen kunde man se det här på kundskärmen på en McDonalds någonstans i Sverige:
mcdonalds-skärm-2

mcdonalds-skärm1

”Alla kassor är låsta eftersom restaurangen har överskridigt de normala timmar för affärsdatumet. Stäng dagen och försök igen”.

Eh… hallå?

Varför visas det där för mig? Och vad betyder det där egentligen?

Den andra frågan kan jag faktiskt att svara på, tack vare hjälp från kunniga kollegor: Stefan Pettersson och min gamla kollega Per Kristiansson, som har den fantastiska kombinationen av att vara it-proffs, verksam i restaurangbranschen och lingvist(!).
Meddelandet betyder ungefär att någon glömde avsluta dagskassan igår (något som ibland kallas Z-rapport). Systemet känner av att ”dagen” nu har blivit många fler timmar än vad den ska vara enligt öppettiderna – kanske till och med mer än 24 timmar. Det är orimligt, så systemet har spärrat kassorna. Den anställde som kommer för att öppna restaurangen nästa dag måste avsluta gårdagens dagskassa, så hen kan öppna kassorna igen. Så egentligen är det ett hjälpsamt meddelande.

Men det väcker förstås ett antal frågor. Varför visas det på några av kundskärmarna? Och varför visades det klockan 18 på kvällen, när alla kassor var öppna och verksamheten i restaurangen igång?
Och ska det vara lätt att glömma avsluta dagskassan? Borde inte systemet byggas så det blir omöjligt, eller svårt – eller med mycket tydliga påminnelser till användaren?

Men den viktigaste insikten är annan.

Ett så dåligt utformat gränssnitt, felstavat och med felaktig grammatik (”överskridigt”, ”de normala timmar”), skulle aldrig tillåtas på den del av systemet som visas mot kunderna. Om menyerna och listan över hamburgare vore felstavade och halvt obegripliga skulle någon sannolikt få sparken. Men användarna på insidan – de vars arbetsmiljö detta är – serveras i många fall just sådana här dumheter.

Och McDonalds är ingalunda ensamma eller ens värst på den här punkten. Det är snarare standard, och jag och mina kollegor har observerat det hundratals gånger – på restaurangen, på apoteket, på bussen, på webbredaktionen …

Hur ska vi se till att de som utsätts för den administrativa insidan av digitala system behandlas med respekt?

Kommentarer

En kommentar to “Vad McDonalds serverar sina anställda”

  1. Bo
    18 september 2016 @ 15:50

    Så går det när man designar system för en affärsuppgift och inte för användarnas mål.
    Lite lustigt att man lagt ner tid på att konstruera ett felmeddelande, och inte gjort en lösning för att det inte ska visas.

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
    Twitter: @jonas_blind_hen
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera