Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Vad gör hovmästaren med skärmen?

Publicerad 23 januari 2012 | 7 kommentarer

När Richard Gatarski WeStreamU skulle gå ut och äta i Norrköping för ett par veckor sedan bokade han bord på en italiensk restaurang som verkade trevlig.

När han och sällskapet kom dit välkomnades de av hovmästaren. Han tittade på sin bordsreserveringarna på sin datorskärm och frågade efter deras namn.
– Gatarski? Javisst, där har vi er, välkomna!

Så tog hovmästaren fram något som Richard först trodde måste vara en ny, modern högteknologisk touchpenna och förde mot datorskärmen. (På skärmen visades restaurangens alla bord och bokningar för kvällen.) Eftersom Richard var nyfiken på vad det kunde vara för ny teknik som han inte kände till, tittade han lite extra …

hovmästaren markerar på skärmen - med en vanlig whiteboard-penna
… och insåg plötsligt att det var en alldeles vanlig tuschpenna av whiteboard-typ. Med den ritade hovmästaren helt enkelt ett kryss över sällskapets bokning direkt på skärmen. (Se en större bild.)

”Det där var ju intressant … varför gör ni så?” frågade Richard nyfiket.

”Ja du vet”, svarade hovmästaren, ”dom som gör sådana här system, dom har ju .. suck … ja, du vet, man kan inte göra som man vill. Alltså, det går i och för sig att markera en bokning i själva systemet, men det är minst fyra klickningar bort. Man kan inte markera direkt när gästerna kommer eller när de väntar i baren. Och då är det lättare att göra så här (och när kvällen är slut torkar man bara av bildskärmsytan). Oh, ja, det är mycket nu, men det här fungerar bra i alla fall.”

Middagen då? Jo den var utmärkt, hälsar Richard.

* * *

Den här verkliga historien visar på flera saker.

  1. Datorsystem används inte alltid så som konstruktörerna tror.
  2. Människor är kreativa. Om det behövs uppfinner de sätt att förenkla sin vardag.
  3. ”Det är mycket nu.” Användare har en massa andra saker att göra i sitt arbete. Tiden för att lära sig saker av vilka nyttan inte är uppenbar, lägger man hellre på viktigare saker. (Som att reda en godare sås!)
  4. Verkar inte utgiften för ett bokningssystem i praktiken ha varit bortkastad här? En liten riktig whiteboard hade löst uppgiften enklare och billigare.
  5. Förmodligen kan dock det datoriserade bokningssystemet (till skillnad från whiteboarden) skapa någon typ av statistik över antalet gäster per månad, samlade bokningar nedbrutet på veckodag, klockslag … Försäljare (av många sorters system och i många branscher) framhåller ofta sådana datamängder och statistik som stora fördelar med sina system. Men hur mycket ger det? I många fall vet till exempel en hovmästare förmodligen det mesta av erfarenhet: vilka veckodagar som det är mycket folk (lördag, fredag), och så vidare. Troligen var i alla fall den typen av statistik inte tillräckligt mycket värd, för att det skulle uppväga bekymret med att använda systemet som det var avsett, med sina fyra klick per gäst.
  6. Slutligen: för att få reda på hur system används och vad användarna faktiskt behöver måste man studera dem, i verkligheten i fältstudier.

Ett annat exempel på hur verkliga användare hanterar problem med sina system: vad har de kuddarna till?

Stort tack till Richard som delade med sig av detta! :) (Richard har också gjort en videorecension av boken.)

Kommentarer

7 kommentarer to “Vad gör hovmästaren med skärmen?”

  1. Tommy
    23 januari 2012 @ 10:29

    Sådant här är mer regel än undantag. Det finns nästan inget datoriserat planeringssystem som används direkt. Själva planeringen görs och den dagliga driften körs på whiteboards eller i Excel (där inga funktioner används, det är bara ett praktiskt sätt att göra en tabell). Sedan matas saker in i det officiella systemet i efterhand (eftersom det är ett krav att det ska användas, så att statistik, löneunderlag etc. kan genereras).

  2. Rasmus
    23 januari 2012 @ 11:03

    Just Excel är annars ett utmärkt excempel på vad riktiga fältstudier kan leda till. Microsoft gjorde sådana och upptäckte att de allra flesta inte använde Excels funktioner alls utan gjorde bara listor och tabeller i programmet. Alltså bestämde sig Microsoft för att förbättra allt som hade med list- och tabellhantering i Excel, så att programmet skulle bli ännu bättre på det användarna faktiskt använde det till.

  3. Kalle
    23 januari 2012 @ 11:27

    Jag kar inte vart där och sett det med egna ögon, men på Mathias Dahlgrens finare restaurang på Grand Hotel, (vars sajt just nu ligger nere http://www.mdghs.com) så beställer man tydligen maten på en iPad. Min vän (en äldre årgång) som var där tyckte att det var lite onödigt, en vanlig meny hade vart nog. Problemet kom när han valt förrätt och skulle välja varmrätt men började fundera på vad var det i förrätten…. hmm.. det gick visst inte att backa.
    Det är nog fint att sitta att bläddra på en iPad, det finns ju utrymme att beskriva rätten, visa näringsinnehåll, läckra bilder och möjlighet att byta meny utan att trycka. Men man glömde kanske bort hur många väljer mat på restaurang. Kanske den är omgjord nu men det var visst inte så länge sen han var där. (Och som sagt det kanske visst gick att backa men min vän kunde iaf inte.)

  4. ostrand
    24 januari 2012 @ 10:57

    Ännu ett exempel på onödig teknifiering av funktioner som är enklare att hantera UTAN teknik. I detta fall hade det varit enklare att göra detta på papper / whiteboard.

  5. Vad man faktiskt har Excel till : Jävla skitsystem!
    22 mars 2012 @ 9:37

    […] … och här är en annan post om vikten av att undersöka vad användarna verkligen gör med systemen: Vad gör hovmästaren med skärmen? […]

  6. Jävla skitsystem! :: Tip(z)
    29 april 2012 @ 19:18

    […] gärna  historien om hovmästarns attityd till nya systemet på restaurangen. […]

  7. Kiedy pisanie markerem na monitorze jest wygodniejsze od używania myszki | Lifehacker Polska - usprawnij swoje życie
    12 juli 2012 @ 22:11

    […] Specjalista od user experience przyzna, że użytkownik zwyczajnie wynalazł lepsze rozwiązanie.[via]Co sądzicie o lifehacku kelnera z Norrköping? Czy pisanie markerem na ekranie zaoszczędzi czasu […]

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
    Twitter: @jonas_blind_hen
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera