Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Första läsarreaktionen

Publicerad 25 augusti 2010 | 2 kommentarer

Björn Hagström, webbansvarig i Örebro kommun, blev först att kommentera boken. Jag kan inte låta bli att klippa från Björns twitterflöde:
Björn Hagström på twitter


Det som gör mig mest glad är nog det här (från ett mejl från Björn):

Jag kommer internt jobba för att flera av dina idéer blir en del av vår vardag när det gäller it-projekt.

Örebro bytte webbplats för drygt ett år sedan; ett projekt som jag har med som lyckat exempel i boken. (Nej, jag var inte inblandad, däremot ett par kollegor.) Orebro.se är nu tredje bästa kommunwebbplatsen enligt SKL.

En av sakerna jag rekommenderar i boken (för att slippa hamna i system som liknar skitsystem) är att inte försöka göra för mycket på en gång. Ofta försöker man till exempel ändra både teknik, design och organisation samtidigt för en webbplats. Man vill ”passa på”. Men det är en högrisksatsning. Björn bekräftar:

En av framgångsfaktorerna när vi bytte cms var att vi bara bytte tekniken. Design och allt annat väntade vi med något år. Att göra allt på en gång hade vi inte klarat av på ett bra sätt.

Björn har också ett tillägg:

När det gäller webbklienter missar du en sak tycker jag. (Egentligen ligger det väl utanför bokens fokus, men jag tar ofta upp det när jag pratar om e-tjänster och hur man ska arbeta med dem.) Det är att leverantörer av gamla verksamhetssystem nu skapar e-tjänstemoduler som i princip alltid är dåliga. De har erfarenhet av att skapa exe-filer som administratörerna kan starta och arbeta med, men nu är det helt plötsligt en helt ny målgrupp när de ska ha våra kunder som kunder. Det är de väldigt dåligt rustade för att möta. Tidigare kunde man alltid komma runt brister i användbarheten genom mer utbildning, men den möjligheten är borta nu när det är system på webben för vanliga medborgare. Där måste det vara så enkelt att man bara kan använda tjänsten direkt (lite hårddraget). Det gör att vi kommer bli hårda på detta externt, och när vi gjort det några gånger har vi erfarenhet nog att göra det internt också. Nyttan med det kommer vara så tydlig så jag tror motståndet har minskat betydligt (det är alltid jobbigt med nya arbetssätt, även för it-beställare).

Tack Björn!

Kommentarer

2 kommentarer to “Första läsarreaktionen”

  1. Johanna
    25 augusti 2010 @ 15:30

    Hej! Har precis fått boken men inte öppnat den ännu. Men jag håller helt och hållet med Björn när det gäller e-tjänster skapade direkt i verksamhetssystemen, det blir inte bra eftersom det ofta bara är en förlängning av det interna sytemet (och alla dess brister). Men tyvärr vill förvaltningar/handläggare/systemägare gärna hoppa på det här lösningarna eftersom de kännerigen sig. Inte alls bra men inte så lätt att ändra på inifråntänket :)
    Ser fram emot att läsa boken!
    Johanna

  2. Jonas Söderström
    25 augusti 2010 @ 21:36

    Hoppas du får ut något av den också, Johanna. Släng gärna upp lite kommentarer när du har läst.

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
    Twitter: @jonas_blind_hen
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera