Barnmorskorna protesterar mot för mycket tid framför skärmen
Publicerad 12 februari 2011 | Inga kommentarer ännu
”Och vet du vad som händer när det blir ett nytt år? Jo, då måste det öppnas en ny journal för varje patient, för systemet gör en brytning i och med årsskiftet! Hur praktiskt är det? På en skala?”
Det skriver Maria Kullberg på den intressanta webbplatsen Ett gott arbetsliv (”Dåliga datorsystem ger dålig arbetsmiljö!”).
Hon har intervjuat flera barnmorskor vid olika mödravårdsenheter i Skåne. Alla beskriver sina datasystem på samma sätt. Av en kvarts besök hos barnmorskan handlar cirka 2 minuter om kärnarbetsuppgiften. Resten är tid framför datorskärmen. Och det är inte tid som upplevs som nyttig, utan som ett onödigt ont, med tidsödande och osmidig administration.
Barnmorskorna berättar också om utbildning och införande:
”Något som också inträffar emellanåt är att beslut om införande av olika system stoppas så sent i processen att alla hunnit gå utbildning i det nya systemet. Ny kunskap och arbetstid mer eller mindre bortkastad. Missnöje och förvirring kvarstår. Någon som är bra på att räkna på personalekonomi får gärna räkna på hur mycket det kostar…
En ytterligare effekt som barnmorskorna beskriver är att deras äldre kollegor, och vikarier som inte jobbar regelbundet, inte orkar med dessa ständiga byten. Mellan vikariaten, eller precis när de lärt sig ett system så kommer det ett nytt. Detta har de facto inneburit att personal har sagt upp sig! Vilket har gett en förlust av stor kompetens som hade varit värdefull för yngre nyare kollegor.”
Och nu står de just inför att få ett nytt system … igen.
Ett av problemen idag är att barnmorskorna måste gå in och ut ur olika system. En del hoppas därför på att nu få ett system, med allt integrerat. Det är en rätt vanlig reaktion. Tyvärr så tror jag inte att det är rätt väg.
System som är stora och integrerade blir nästan alltid mer komplexa, mer svårhanterliga, mer stela och svårare att anpassa till speciella förhållanden.
En bättre väg är att ha små program som kommunicerar med varandra. Och, naturligtvis, där fristen innan utloggning inte är så löjligt kort. Har du Facebook vet du hur smidigt det funkar, med olika applikationer som ansluter till varandra.
Den stora fördelen är ju att de där delarna kan bytas ut separat. De kan konkurrera med varandra – det finns mängder av appar för samma ändamål. Om en inte fungerar för vår verksamhet, kan vi välja en annan – med lite annorlunda profil, men med samma grundläggande kommunikation.
Det är den verkliga vägen till it som produktivt redskap i arbetet. Men den kräver ett rejält omtänkande hos it-företag och inte minst upphandlare.
Kommentarer
Skriv en kommentar