Vansinne i vården
Publicerad 3 februari 2012 | 1 kommentar
Tomas Kärrholt, specialist inom allmänmedicin på vårdcentralen Eden i Malmö, beskriver en vanlig dag på jobbet (Tankesmedjan Allmänmedicin, 1 februari).
”Loggar in i Windows. Skriver id-nummer och lösenord. Loggar in i journalsystemet. Skriver id-nummer och lösenord. Loggar in i tidbokningssystemet. Skriver personnummer och lösenord. Loggar in i e-postsystemet. Gläds varje gång att jag slipper skriva in id-nummer och lösenord. Hoppsan, det hade kommit ett mail från Mina Vårdkontakter. Öppnar Mina Vårdkontakter. Stoppar in mitt e-id-kort i datorn. Loggar in i Mina Vårdkontakter. Anger PIN-kod. Jaha, en patient som vill förnya recept på den bra medicinen som han fick på sjukhuset som nu är helt slut och så vill han också boka en ny tid. Öppnar ett annat journalsystem som sjukhuset använder. Loggar in i det journalsystemet. Skriver id-nummer och lösenord. Letar fram rätt anteckning. Loggar ut och stänger ner det journalsystemet. Går in i Mina Vårdkontakter och memorerar patientens personnummer. Går in i journalsystemet och skriver ut medicinen. Fortsätter memorera personnumret och går in i bokningssystemet och bokar en tid. Memorerar datum och tidpunkt och skriver in det i svaret till patienten i Mina Vårdkontakter. Gör en anteckning i journalsystemet att jag har skrivit ut medicinen och bokat en tid, men vilken datum var det nu? (…)”
Tycker du att det här känns bra? Hur alert och motiverad tror du att din läkare, som du anförtror din hälsa till, blir av en sådan här miljö? Hur effektiv?
Och ovantående är bara en del av hans dag. Det fortsätter. Senare på dagen:
Bestämmer mig för en remiss till ortoped. Skriver remiss. Trycker ut den på papper, men pappret fastnar i skrivaren. Ringer IT-support. 7 före i kön. Svar efter 17 minuter. Får hjälp inom 2 dagar. OK. Försöker skriva ut en gång till. Pappret fastnar igen.
Bland kommentarerna kan man bland annat läsa följande:
”Det riktigt jobbiga är att beskrivningen inte är vare sig extrem, överdriven eller tillspetsad. Alls. Ingen som inte arbetar med detta kan väl tro att det är sant.”
”Idag sitter jag och signerar 30remissvar från 2010 en andra gång eftersom vi haft serverhaveri (…) Vårt nya fantastiska PMO har en tidbok där man bara kan boka i tiominutersmoduler vilket är svårt när man har 15 min besökstid… Ansvarigas kommentar är ”ni får ändra era rutiner för så här är systemet”.
I boken rekommenderar jag just att man för en dagbok eller loggbok över den belastning och de problem som it-systemen ger. Så här kan det alltså se ut.
Dagboken kan kanske göras ännu mer utförlig. En del av det som Tomas bara beskriver kortfattat kan innebära ännu mer belastning. Att ”hitta en anteckning i ett journalsystem” kan till exempel vara otroligt tidsödande, då flera journalsystem saknar sökfunktion. Man är alltså tvungen att läsa igenom varje notat – kanske många hundra! – för att hitta just det där en viss åtgärd finns antecknad.
Var och en för sig har alla dessa system säkert framstått som välmotiverade och effektiviserande. Men den samlade effekten är en annan. Den effektivisering, som varje system för sig antagits ge, har försvunnit på vägen.
Kommentarer
En kommentar to “Vansinne i vården”
Skriv en kommentar
1 mars 2023 @ 9:56
[…] Vansinne i vården : Jävla skitsystem! […]