Jävla skitsystem!

Hur en usel digital arbetsmiljö stressar oss på jobbet – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen

Försök inte förnya servicesektorn med industriella IT-system!

Publicerad 6 mars 2012 | Inga kommentarer ännu

Strålande föreläsning av John Seddon om flera viktiga saker, bland annat

  • Varför försöken att rationalisera servicesektorn på industriellt vis driver upp kostnader i stället för att minska dem.
  • Varför IT driver projekten åt fel håll (mer detaljstyrning).
  • Vikten av att studera hur arbetet utförs i verkligheten.
  • Vilka mätningar som leder verksamheten fel.
  • Lär dig förstå skillanden mellan value demand och failure demand.

Titta på föreläsningen nedan – det är mycket väl investerade 30 minuter. Seddon talar tydlig och lättbegriplig engelska.


Re-thinking IT – John Seddon från Øredev-konferensen via Vimeo.

Uppdatering: Seddons metod tillämpad i Sverige på hemtjänsten: Goda nyheter: så skapar man bättre service, 8 mars 2012.

Kommentarer

Skriv en kommentar





  • Köp boken

  • Kontakt

    Jonas Söderström
    Jonas Söderström
    Tel: 0760-47 58 47
    Mejl: jonas@kornet.nu
    Twitter: @jonas_blind_hen
  • Om boken

    “Jävla skitsystem!” är den första boken på svenska – och så vitt känt i världen - som tar upp problemen med dåliga datasystem ur ett konsekvent arbetsmiljöperspektiv. Usla datasystem gör oss frusterade, arga, stressade på jobbet. Ändå är det vanligt att användarna tar på sig skulden - och inte ser att det egentligen är de usla systemen som behöver förändras. Den här boken hjälper dig att känna igen hur datasystemen stressar - och hur vi kan försöka börja ta tillbaka kontrollen.
  • Prenumerera